Hyresbostäder i Växjö investerar i eget vindkraftverk

Hyresbostäder i Växjö har undertecknat ett förvärvsavtal med vindkraftsbolaget O2 om köp av ett vindkraftverk till en kostnad av 52 miljoner kr inkl moms. Genom köpet och ägandet av vindkraftverket får bolaget el till självkostnadspris och minskar sina koldioxidutsläpp med upp till 5,6 ton per år.

– Vi kan se fram emot ekonomiska besparingar och kontroll över våra elkostnader genom att äga egen vindkraft, men framför allt är detta ett viktigt steg i vårt miljöarbete. Satsningen bidrar till att stärka vår långsiktiga förmåga att erbjuda prisvärda och attraktiva bostäder, säger Kenneth Faaborg på Hyresbostäder i Växjö.

Hyresbostäder i Växjö kommer enligt avtalet att äga ett av de tio nya vindkraftverk som kommer att byggas i vindkraftsparken Fallåsberget i Ockelbo kommun/Gävleborgs län. Driftstarten beräknas till årsskiftet 2012/2013.

– Nu är Hyresbostäder i Växjö med och driver den förnybara omställningen av energisektorn tillsammans med O2. När man äger sin egen vindkraft tillför man direkt ny grön el in i elsystemet och möjliggör att smutsig el från fossila kraftslag ersätts. Det få miljöinsatser som slår detta. Det är oerhört glädjande att de har tagit detta steg och de kommer att vara en viktig förebild för andra som funderar på samma sak, säger Linda Burenius Magnusson, vd för O2 Vindel.

Det aktuella vindkraftverket förväntas producera i genomsnitt cirka 7 GWh per år, vilket utgör en stor del av Hyresbostäder i Växjös nuvarande elanvändning. Det motsvarar hushållsel (4 500 kWh/år) för 1600 hushåll/år.

För mer information, kontakta:
Kenneth Faaborg, vd för Hyresbostäder i Växjö AB, 0470 77 08 81, kenneth.faaborg@hyresbostaderivaxjo.se

Linda Burenius Magnusson, vd för O2 Vindel, 070-395 34 14, linda.magnusson@o2.se.

Om Hyresbostäder i Växjö
Hyresbostäder i Växjö AB är dotterbolag till Växjö Kommunföretag AB, ett helägt kommunalt bolag och en del av Europas grönaste stad. Hyresbostäder bildades 1995 och är det näst största av de kommunägda bostadsbolagen. Hyresbostäder i Växjö AB har cirka 5 000 bostäder varav 2 300 är studentbostäder och 386 är till äldreboende som förmedlas genom omsorgsförvaltningen. Dessutom äger och förvaltar bolaget 136 lokaler. Läs mer på http://www.hyresbostaderivaxjo.se/

O2 projekterar, bygger, driver och säljer vindkraftsanläggningar över hela Sverige och är ledande inom landbaserad vindkraft. O2 har tjugo års erfarenhet i branschen och står bakom en betydande del av den vindkraft som finns i Sverige. Företaget driver även Sveriges största vindkraftskooperativ. O2 består av tre operativa dotterbolag; O2 Vindkompaniet, O2 Vindel och O2 Kraft. Företaget har ett 50-tal medarbetare fördelade på kontor i Mörbylånga, Stockholm, Östersund, Mora och Kiruna. Läs mer på www.o2.se