Idag invigdes vindparken på Fallåsberget

Idag invigdes vindparken på Fallåsberget i Ockelbo kommun i Gävleborgs län. Parken representerar ett spritt ägande med flera kommuner och O2:s vindkraftskooperativ.

Invigningen var öppen för allmänheten och närmare 500 personer anslöt sig. På plats fanns bland annat närboende, byförening, Ockelbo kommun, markägare, skolklasser, jaktlag, entreprenörer, representanter från ägarkommuner och ett 50-tal andelsägare från vindkraftskooperativet O2 El Ekonomisk Förening. För underhållningen stod artisten och skådespelaren Anders Linder (också känd som Peo från vintergatan och Kapten Zoom) – som även är delägare i de kooperativt ägda verken.

– Det är med stolthet O2 inviger Fallåsbergets vindpark. Elen som produceras här är helt förnybar och varje nytt vindkraftverk är en pusselbit för att lyckas ställa om till 100 procent förnybar el i Sverige och en mer hållbar framtid. O2 har en vision om att erbjuda alla som vill möjligheten att producera sin egen el och Fallåsberget är ett bra exempel på ett decentraliserat och spritt ägande, säger Linda Burenius Magnusson, vd på O2 Vindel.

Parken ägs av Sveriges största vindkraftskooperativ O2 El Ekonomisk Förening (tre verk), Norrtälje kommun (två verk), Sigtuna kommun (ett verk), Upplands Väsby kommun (ett verk), Norrvatten (ett verk), SGS (ett verk) och Hyresbostäder i Växjö (ett verk).

– Samtliga ägare är med och bidrar till en bygdepeng som delas ut varje år under anläggningens hela livstid. Pengarna ska användas till främjande av projekt och verksamheter som är positiva för utvecklingen inom Lingbobygden, säger Jan-Olof Dahlin, projektledare för anläggningens uppförande.

Fakta:
- Tio vindkraftverk av märket Siemens.
- Beräknad produktion ca 75 GWh el per år, vilket motsvarar hushållsel (4 500 kWh/år) för 16 000 hushåll/år.
- Driftstarten ägde rum vintern 2012/2013.
- Privatpersoner, bostadsrättsföreningar och företag har fortfarande möjlighet att köpa andelar i de kooperativt ägda verken (O2 El Ekonomisk Förening). Föreningen äger tio vindkraftverk på olika ställen i Sverige och har totalt 4 000 delägare, varav 120 st i Gävleborgs län.
- Samtliga ägare av vindparken kommer årligen att dela ut en bygdepeng till Lingbo Vindkraftsfond som är stiftad av Lingbo Byförening. Om anläggningen är i drift i 25 år kommer ca 2,5 miljoner kronor att delas ut under denna tid med start våren
2014.

För mer information kontakta:
Linda Burenius Magnusson, vd för O2 Vindel, 070-395 34 14
Jan-Olof Dahlin, projektledare för anläggningens uppförande, 070-608 55 59

O2 utvecklar, bygger, driver och säljer vindkraftsanläggningar och är ledande inom storskalig landbaserad vindkraft i Norden. Företaget driver även Sveriges största vindkraftskooperativ. Företaget har ett 50-tal medarbetare fördelade på kontor i Färjestaden, Stockholm, Östersund, Mora och Kiruna. Läs mer på www.o2.se

Linda Burenius Magnusson
Jan-Olof Dahlin