O2 förvärvar tillstånd för vindkraft på Rämsberget, Dalarna

O2 har skrivit avtal med Dala Vind om att förvärva tillstånd och projekträttigheter för en vindkraftspark med max 11 vindkraftverk på Rämsberget i Malung-Sälens kommun, Dalarna.

- Det känns mycket bra att O2 kan realisera ytterligare en vindkraftspark i Sverige och driva en förnybar omställning av energisektorn, särskilt eftersom många projekt på marknaden inte kommer i mål av olika skäl. Vi investerar gärna i fler liknande projekt med bra vindlägen, säger Paul Stormoen, VD på O2 Vindkompaniet.

Projektet har erforderliga tillstånd för 11 vindkraftverk.

- Det är glädjande att vårt framtagna tillstånd för Rämsbergets vindpark nu blir realiserat och att åter göra en affär med O2. Dala Vind arbetar nu vidare med övriga projekt i portföljen, säger Kjell Jansson som är vd på Dala Vind.

O2 har totalt uppfört ca 600 MW land- och havsbaserad vindkraft i Sverige.

För mer information kontakta:
Paul Stormoen, vd O2 Vindkompaniet, 070-671 18 18, paul.stormoen@o2.se
Kjell Jansson, vd Dala Vind, mobil: 070-660 83 70

O2 är ett ledande bolag inom storskalig landbaserad vindkraft i Norden. Företaget utvecklar, bygger, finansierar och driver vindkraftsparker. Tillsammans med sina partners och investerare driver O2 kontinuerligt utvecklingen framåt mot en hållbar framtid. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Sverige. Läs med på www.o2.se

Om Dala Vind
Dala Vind AB projekterar och bygger vindkraftverk för egen ägo samt till försäljning. Bakom bolaget står ett antal energibolag i Dalarna, flera av regionens skogsbolag (däribland Västerås Stift) samt näringslivet och ett par privata investerare. Läs mer på www.dalavind.se

Om oss

Om OX2OX2 utvecklar, bygger och förvaltar förnybar kraftproduktion. Inom storskalig landbaserad vindkraft har OX2 de senaste cirka 15 åren intagit en ledande position, efter att ha realiserat över 2,3 GW vindkraft i Norden. Genom att ständigt öka tillgången på förnybar energi driver OX2 omställningen mot en mer hållbar framtid. OX2 har verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Polen, Litauen och Frankrike. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Sverige. Omsättningen år 2019 uppgick till 4 906 MSEK. För mer information besök: www.ox2.com

Paul Stormoen