Oro på börsen – fler investerar i vindkraftverk

Det osäkra börsklimatet gör att många sparare ser sig om efter tryggare sparformer. Ett alternativ är att bli delägare i vindkraftverk som innebär att man halverar sitt elpris och samtidigt gör en stor miljögärning. Avkastningen för en genomsnittlig andelsägare var 2010 sju procent, vilket kan jämföras med t ex räntan på ett vanligt sparkonto som ligger runt en till tre procent.

- Många ser delägande i vindkraftverk som ett tryggt och långsiktigt sparalternativ nu när börsen svajar. Som delägare slipper du dyra mellanhänder och halverar ditt elpris. Men orsaken till att allt fler blir delägare beror på flera samverkande faktorer. Händelserna i Japan har exempelvis fått många att tänka till och man vill göra en miljöinsats utöver det vanliga, säger Linda Magnusson, vd för O2 Vindel som driver Sveriges största vindkraftskooperativ.

O2 Vindel samarbetar med Swedbank kring det sk ”vindkraftslånet”

- Vi ger möjlighet att låna för den investering som krävs för att bli delägare i vindkraftverk. Även med lån så kan det vara en god affär att bli delägare i vindkraftverk, men för många väger miljöaspekten minst lika tungt,
 säger Lars-Åke Wassö, som jobbar med privatlån på Swedbank.

De svenska vindkraftkooperativen har nu totalt 25 500 medlemmar, en ökning med 32 procent de senaste två åren, enligt en sammanställning från Nätverket för Vindbruk. Första halvåret 2011 har O2 Vindel sett en tredubbling i antalet sålda andelar jämfört med samma period året innan.

Fakta om att bli delägare i vindkraftverk
När man köper andelar blir man medlem i O2 El Ekonomisk Förening, där medlemmarna själva idag äger sju vindkraftverk på olika ställen i Sverige. Varje andel ger 1 000 kilowattimmar per år till ett pris på 20 öre per kWh. Totalkostnaden inkl energiskatt och moms är 66 öre, vilket kan jämföras med 115 öre per kWh som var genomsnittpriset för vanlig el under 2010. En andel kostar 6 700 kr och kan återköpas av föreningen eller säljas privat. Historiskt sett har andelarna ökat stadigt i värde sedan början på 2 000-talet.

Så fungerar vindkraftslånet på Swedbank.
Räntan är fn 6,35 procent (20110817). Minsta lånebelopp är 30 000 kr. Ingen säkerhet krävs. Väljer man ett
paketerbjudande bjuder Swedbank på uppläggningskostnaden som är 650 kr.

Linda Magnusson, vd för O2 El Ekonomisk Förening och O2 Vindel, 070-395 34 14
Lars-Åke Wassö, Produktchef Privatlån Swedbank, 070-214 40 04.

Om O2 El Ekonomisk Förening
O2 El Ekonomisk Förening är Sveriges största vindkraftskooperativ och har idag drygt 3 500 medlemmar som tillsammans äger sju vindkraftverk på olika platser i Sverige, vilket ger en god riskspridning. O2 Vindel administrerar föreningen och O2 kraft sköter drift och underhåll av vindkraftverken. O2 har tjugo års erfarenhet i branschen och står bakom en femtedel av den vindkraft som finns i Sverige. Läs mer på
www.o2.se