• OX2/

OX2 har invigt vindparker på Bösjövarden och Mässingberget i Dalarna

16 och 17 juni invigde OX2 två näraliggande vindparker i Dalarna. Bösjövardens vindpark med nio vindkraftverk i Mora kommun och Mässingbergets vindpark med elva vindkraftverk i Orsa kommun. Flera hundra personer ville vara med och fira.

Intresset var stort och humöret på topp när närboende, markägare, ägare och entreprenörer samlades för att inviga Bösjövardens och Mässingbergets vindparker i dagarna två. Det bjöds på musik, mat, tävlingar, tal och bandklippning.

På scen intervjuade Paul Stormoen, vd OX2 Wind, några av ägarna i parkerna.

- Vi vill vara med och bygga en uthållig försörjning inom planetens gränser, och där spelar förnybart producerad el en nyckelroll. Vindkraftsinvesteringen innebär att vi kommit i mål med våra eldrivna bageriers energibehov, säger Anna Borgeryd, Polarbröd, som äger totalt fyra vindkraftverk, tre på Bösjövarden och ett på Mässingberget.

- Vi letade i hela Europa, men har inte stött på en plats med så bra vindförhållanden som här, sa Tim Baack på den tyska pensionsfonden REIF som äger åtta av verken på Mässingberget.

OX2:s projektledare Jan Olof Dahlin berättade om vindkraftens utveckling, vindparkerna och lokal nytta. Bygdepengen beräknas till ca 70 000-100 000 kr per år i respektive park.

- Projekten har haft ett starkt lokalt stöd under hela processen utan överklaganden. Det är fantastiskt att OX2 tillsammans med kommuninvånare och vindkraftsägare nu kan fira att vi har kommit i mål, sa Jan Olof Dahlin.

Anna Hed, kommunalråd i Mora Kommun, klippte bandet och förklarade Bösjövardens vindpark invigd.

– Sol, vind och vatten är det bästa som jag vet! Det finns en otrolig kraft och energi i solen, vinden och vattnet. För mig är lokal- och närproducerat en viktig fråga och det här kan man verkligen kalla närproducerad energi, sa Anna Hed.

Rosanna Thyrén, kommunfullmäktiges ordförande i Orsa kommun fick äran att klippa bandet på Mässingberget och förklara vindparken invigd.

- Så länge vi människor har varit här på jorden har vinden blåst. Det är en förnybar kraft som vi tar vara på här på Mässingberget och det är en kraft som vi behöver för att lämna jorden vidare till kommande generationer, sa Rosanna Thyrén.

Fakta om Bösjövardens vindpark
Bösjövardens vindpark ligger i Mora kommun och består av nio vindkraftverk från Nordex. Den beräknade produktionen är 75 miljoner kWh förnybar el varje år. Det motsvarar behovet av hushållsel för drygt 16 000 hushåll och en minskning av koldioxidutsläppen med upp till 60 000 ton årligen. Ägarna är Polarbröd (3 verk), Sollentuna kommun (3 verk), Tyresö kommun (1 verk), Bostads AB Mimer (1 verk), PJ Specialtransporter AB, Högby Entreprenad AB, Kopparvindan AB, Ledarna, Tripnet AB, Twindej Experiance AB samt fyra privatpersoner (1 delat verk).

Fakta om Mässingbergets vindpark
Mässingbergets vindpark ligger i Orsa kommun och består av 11 vindkraftverk från Vestas. Den beräknade produktionen är 76 miljoner kWh förnybar el varje år. Det motsvarar årsförbrukningen av el för ca 16 800 hushåll och en minskning av koldioxidutsläppen med upp till 61 000 ton årligen. Ägarna är tyska fonden REIF (8 verk), Polarbröd (1 verk), E-Kraft (1 verk) och Älvsborgsvind (1 verk).

Jan Olof Dahlin, projektledare på OX2, tfn 070-608 55 59

Om OX2
OX2 utvecklar, bygger, finansierar och förvaltar förnybara energianläggningar i Norden. Vi driver omställningen mot en hållbar energisektor genom att erbjuda finansiella aktörer och stora energiförbrukare i form av företag, kommuner och konsumenter möjlighet att investera i och äga förnybar elproduktion. OX2 står bakom en betydande andel av den landbaserade vindkraften i Norden och har verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Polen. För mer information besök www.ox2.com