Två av tre svenskar släcker ljuset i morgon kväll

Två av tre svenskar (67 procent) planerar delta i klimatkampanjen Earth Hour och släcka ljuset kl 20.30 i morgon, lördag den 29 mars. Det framgår av en ny Sifoundersökning, beställd av vindkraftsbolaget O2.

– Det starka engagemanget är glädjande och en signal till partierna att göra klimathotet till en högt prioriterad fråga inför valet, säger Linda Burenius Magnusson, vd för O2 Vindel.

Vindkraftsbolaget O2 har under veckan låtit Sifo intervjua 1 000 svenskar om deras deltagande. Frågan löd: ”Lördag den 29 mars kl 20.30 genomför Världsnaturfonden Earth Hour, en världsomspännande kampanj där man släcker ljuset under en timmes tid för att visa att man tar klimatfrågan på allvar. Kommer du att delta och släcka ljuset kl 20.30 på lördag?”

Hela 67 procent av svenskarna säger att de ska delta, 27 procent att de inte ska delta och 6 procent är tveksamma eller vet inte.

Kvinnorna är överrepresenterade bland de som tänker delta, 76 procent svarar att de ska släcka ljuset, jämfört med 58 procent av männen. Undersökningen visar även att ungdomar är mest positiva till att delta. Hela 87 procent av unga kvinnor mellan 15 och 29 år planerar att släcka ljuset.

Det finns en klar majoritet för deltagande bland samtliga partiers sympatisörer och skillnaderna är relativt små – högst deltagande har de som sympatiserar med Miljöpartiet, 76 procent, lägst de som sympatiserar med Kristdemokraterna, 57 procent, och Sverigedemokraterna, 50 procent.

I en geografisk jämförelse är deltagandet högst i norra Sverige, medan det är lägst i Småland med öarna.

För mer information:
Linda Burenius Magnusson, vd O2 Vindel

E-post: linda.magnusson@o2.se

O2 utvecklar, bygger, finansierar och förvaltar vindkraftsparker. Företaget är ledande inom storskalig landbaserad vindkraft i Norden och driver även Sveriges största vindkraftskooperativ. Tillsammans med sina partners och investerare driver O2 kontinuerligt utvecklingen mot en hållbar framtid. Läs mer på www.o2.se