• OX2/

Upplands Väsby kommun investerar 47 miljoner i eget vindkraftverk

Upplands Väsby kommun har idag tecknat ett förvärvsavtal med vindkraftsbolaget O2 om köp av ett vindkraftverk till en kostnad av 47 miljoner kr. Genom köpet och ägandet av vindkraftverket ökar Väsby den totala mängden vindkraftsproducerad el i landet.

Genom kommunens investering i förnyelsebar energi, i detta fall vindkraft, bidrar vi aktivt till att nå målet med att minska vår klimatpåverkan, samtidigt som vi sänker elkostnaderna i våra kommunala fastigheter. Det är en vinst för väsbyborna, säger Jan Holmberg Kommunstyrelsens ordförande i Upplands Väsby kommun.

Upplands Väsby kommer enligt avtalet att äga ett av de tio nya vindkraftverk som kommer att byggas i vindkraftsparken Fallåsberget i Ockelbo kommun. Köpet är ett led i kommunens ambitiösa miljösatsningar.

– Det är glädjande att Upplands Väsby nu gör stora miljövinster och betydande besparingar genom att äga egen vindkraft. De kommer tillsammans med en rad andra kommuner bli en viktig förebild, säger Linda Magnusson, vd för O2 Vindel.

Det aktuella vindkraftverket förväntas producera i genomsnitt cirka 7 000 MWh per år, vilket utgör cirka en fjärdedel av kommunens nuvarande elanvändning. Kommunens planerade köp av ett vindkraftverk finansieras genom ett lån och affären förväntas minska kommunens energikostnad, räknad på dagens energipris, med tre miljoner kronor om året.

För mer information, kontakta:
Jan Holmberg (M), Kommunstyrelsens ordförande, tfn: 08-590 970 43, jan.holmberg@upplandsvasby.se
Linda Magnusson, vd för O2 Vindel, 070-395 34 14, linda.magnusson@o2.se.
Björn Eklundh, kommundirektör, tfn: 08-590 970 31, bjorn.eklundh@upplandsvasby.se
Linda Corsvall, Informatör, tfn: 08-590 970 29, linda.corsvall@upplandsvasby.se

O2 projekterar, bygger, driver och säljer vindkraftanläggningar över hela Sverige och är ledande inom landbaserad vindkraft. O2 har tjugo års erfarenhet i branschen och står bakom ca en femtedel av den vindkraft som finns i Sverige. Företaget driver även Sveriges största vindkraftkooperativ. O2 består av tre operativa dotterbolag; O2 Vindkompaniet, O2 Vindel och O2 Kraft. Företaget har ett 50-tal medarbetare fördelade på kontor i Mörbylånga, Stockholm, Östersund, Mora och Kiruna.