Viktig milstolpe för OXC-101 – studiegodkännande i Sydafrika

Report this content

Oxcia har erhållit godkännande från South African Health Products Regulatory Authority, (SAHPRA) för starten av fas 1/2-studien av OXC-101 i solida tumörer, mer specifikt gynekologiska cancerformer, prostatacancer och huvud- och halscancer. Studien kommer att äga rum på två kliniker i Sydafrika. Oxcia ansöker nu om etiskt godkännande samt skickar in en modifiering av studieprotokollet. Studien beräknas starta i början eller mitten av sommaren.

"Jag är stolt och entusiastisk över den här möjligheten att bygga ytterligare klinisk erfarenhet med OXC-101 och visa säkerhet och effekt i mindre tungt förbehandlade patienter än de som hittills behandlats", säger Ulrika Warpman Berglund, VD på Oxcia.

Den kliniska fas 1/2-studien med OXC-101 i avancerade solida tumörer har redan utökats i Sverige. Rekrytering av patienter med prostatacancer och gynekologisk cancer pågår. Målet är att samla in mer klinisk data med OXC-10, fastslå den mest optimala effektiva dosen tillsammans med de regulatoriska myndigheterna och därefter fortsätta utvecklingen in i fas 2 när tillräckligt med kapital har säkrats.

För ytterligare information kontakta:

Ulrika Warpman Berglund, VD, Oxcia AB (publ)

Telefon: +46 (0) 73 270 96 05
ulrika.warpmanberglund@oxcia.com

Kort om OXC-101

OXC-101 är en "mitotisk MTH1-hämmare" och tillhör en helt ny klass av cancerläkemedel. Den ges som en tablett, har potential för bred anticancereffekt och är lämplig för stora patientpopulationer. OXC-101 har i fas 1 studien MASTIFF visat kliniska fördelar som stödjer fortsatt utveckling.

OXC-101 använder sig på ett intelligent sätt av cancercellens inneboende höga nivåer av oxidativ DNA-skada och oxidativ stress. OXC-101 stannar cancercellens delning genom att hindra mikrotubuli från att fungera. Detta genererar ytterligare oxidativ stress (dvs ROS) och ökade nivåer av oxidativt skadade DNA-byggstenar. Genom att hämma MTH1 finns mer skadade DNA-byggstenar kvar och byggs in i DNA och orsakar ännu mer DNA-skada. Cancercellen kan inte längre hantera de höga nivåerna av oxidativ stress och DNA-skada, vilket resulterar i cancercellens död.

Kort om Oxcia

Oxcia AB bedriver nydanande forskning genom sitt unika sätt att utnyttja oxidativa DNA-skador och DNA Damage response(1) och på så sätt utveckla nya säkra behandlingar för patienter som lider av cancer eller kronisk inflammation. Oxcia har för närvarande två läkemedelskandidater, båda med potential att bli first-in-class läkemedel. OXC-101 befinner sig i tidig klinisk utveckling mot solida och hematologiska cancrar. OXC-201 utvecklas mot inflammations- och fibrosrelaterade sjukdomar, såsom lungfibros och allergisk astma, och befinner sig i preklinisk fas.

(Not (1): DNA Damage Response, DDR– kroppens processer för att på olika sätt reparera de skador som uppstår på DNA)