Höga betyg för Oxelösunds Hamn

Report this content

Kunderna blir allt nöjdare med Oxelösunds Hamn. Det visar den undersökning som Zondera genomfört på uppdrag av hamnen som presenterades nyligen. Hamnen har fått högre betyg inom nästan alla områden jämfört med den undersökning som genomfördes för två år sedan.

Den sammanlagda nöjdheten har stigit med 25 procent och tre fjärdedelar av kunderna tycker att Oxelösunds Hamn har hög kompetens. Det är 22 procent fler än vid förra mätningen. Över hälften av de tillfrågade tycker att Oxelösunds Hamn fungerar bra i jämförelse med andra leverantörer av hamntjänster.

– Oxelösunds Hamn har all anledning att glädja sig. De har gjort en väldigt bra utveckling trots några svåra år. Hamnen har stärkt sig mot sina konkurrenter under de senaste två åren och 75 procent av alla kunder tycker att Oxelösunds Hamn är ett professionellt företag, säger Annika Styrud på Zondera, som genomfört undersökningen, i en kommentar.

86 procent av kunderna tycker att hamnen uppfyller deras krav och förväntningar. Men de tycker att hamnen kunde vara bättre på information och kommunikation. Där har siffran sjunkit något. Och man önskar att hamnen ska var öppen dygnet runt.

Hög servicenivå och trevligt bemötande

Medarbetarna i Oxelösunds Hamn får höga betyg. De är lätta att komma i kontakt med, visar stort engagemang och har en stor servicevilja, tycker kunderna, som är mycket nöjda med kvaliteten på de tjänster som hamnen levererar.

– Vi har gjort stora investeringar i både effektivitet, kapacitet och kompetens de senaste åren och undersökningen visar att det ger resultat. Vi är väldigt stolta över att våra kunder är så nöjda med oss och att nöjdheten dessutom stiger. Det sporrar oss ytterligare. Undersökningen är ett jätteviktigt underlag i vår handlingsplan. Vi har redan fattat beslut som ska förbättra vår kommunikation och orderhantering, säger Erik Zetterlund, vd för Oxelösunds Hamn.

Undersökningen genomfördes via Internet i oktober 2010 på 96 personer inom Oxelösunds kundföretag. Enkäten omfattade 23 frågor som besvarades på en skala 1-5 samt fritextsfrågor. Utöver detta genomfördes djupintervjuer med ett urval kunder.

För mer information kontakta:
Erik Zetterlund, vd, Oxelösunds Hamn tel. 0155-25 81 10, 0705-45 84 77

Oxelösunds Hamn är den hamn som växer snabbast i Sverige. Hamnen har flera fördelar: den är kustnära, isfri, har kort insegling och unik närhet till de stora logistikcentren Stockholm/Södertälje, Eskilstuna/Västerås, Örebro/Hallsberg och Norrköping/Linköping. Hamnen drivs dygnet runt vilket gör att fartyg kan lossa och lasta direkt efter anlöp vilket möter de effektivitetskrav som rederierna idag ställer på moderna hamnar. www.oxhamn.se

Taggar: