Nordic Iron Ore väljer Oxelösunds Hamn för utskeppning av järnmalm

Report this content

Nordic Iron Ore AB (publ) har tecknat en avsiktsförklaring med Oxelösunds Hamn AB för malmleveranser på upp till 5 miljoner ton per år, vilket motsvarar förväntad volym när Ludvika Gruvor uppnått full produktion i slutet av 2018. Oxelösunds Hamn har redan idag befintliga anläggningar med kapacitet för att redan de första åren möjliggöra lagring och utlastning av järnmalm, som under hand kommer att utökas.

”Det här är en viktig del i det arbete som pågår vid uppbyggnaden av logistikkedjan inför malmtransporterna från Ludvika Gruvor, och vi är mycket glada över att nu ha kommit överens med Oxelösunds Hamn”, säger VD Christer Lindqvist.

”Vi erbjuder Nordic Iron Ore AB en effektiv lösning för mottagning, lagring och utskeppning av malmprodukter. Oxelösunds Hamn är en utpräglad bulkhamn och vi ser malmexport som en naturlig utveckling.” säger VD Erik Zetterlund.

Gruvorna och hamnen är förbundna med existerande järnvägförbindelse. För närvarande pågår förberedelserna för Nordic Iron Ores upphandling av tågtransporter mellan Ludvika och Oxelösunds hamn.

För mer information vänligen kontakta:
Erik Zetterlund, VD, Oxelösunds Hamn AB, tel 0155 25 81 10, e-post: erik.zetterlund@oxhamn.se

Bild: http://www.oxhamn.se/Docs/erik.jpg

Om Nordic Iron Ore
Nordic Iron Ore AB (publ) är ett gruvutvecklingsbolag med målsättningen att återuppta och utveckla järnmalmsproduktionen i Ludvika Gruvor. Bolaget avser även att utöka sina mineraltillgångar och uppgradera dessa till malmreserver, främst genom prospektering och andra undersökningar av det anslutande Väsmanfältet. För mer information, se www.nordicironore.se

Om Oxelösunds Hamn
Oxelösunds Hamn är en av de viktigaste hamnarna i Östersjön. Hamnen har flera fördelar: den är kustnära, isfri, har kort insegling och unik järnvägskoppling till Bergsslagen med Borlänge, Ludvika och Grängesberg. Vattendjupet är 16,5 meter vilket innebär att hamnen kan ta emot de största fartygen som kan gå till och från Östersjön. Hamnen drivs dygnet runt vilket gör att fartyg kan lossa och lasta direkt efter anlöp vilket möter de effektivitetskrav som rederierna idag ställer på moderna hamnar. För mer information, se www.oxhamn.se

Taggar: