Oxelösunds Hamn hälsodiplomerad arbetsplats

Report this content

Efter en total genomlysning av företaget inom fyra huvudområden har Oxelösunds Hamn klarat de sextiotal kriterier som krävs för att arbetsplatsen ska få diplom för sitt hälsoarbete. Diplomet överräcks i morgon den 22 december klockan 13.00. Det är Korpen som lotsat företaget hela vägen fram till avstämning. Endast vart tredje företag som ansökt om diplomering klarar kraven.

– Vi har arbetat hälsofrämjande sedan 2003, berättar personalchefen AnnBritt Gustafsson. Målet har varit att öka medvetenheten och bidra till en hälsobefrämjande livsstil hos våra medarbetare. Våra nyckeltal har visat att vi varit framgångsrika. Diplomeringen är en kvalitetssäkring och bekräftelse som vi är mycket stolta över.

Processen har tagit ett år och utöver den tidigare organisationen som jobbat med hälsa har fem interna hälsocoacher utsetts som jobbar med hälsofrågorna vid sidan om sin ordinarie tjänst.

– Vid rekryteringen räckte alla upp handen och ville vara med! Det känns tryggt för framtiden, säger AnnBritt Gustafsson.

Framtiden innebär att utbilda chefer, vidareutbilda hälsocoacherna och att förankra mål och handlingsplan hos medarbetarna.

För en månad sedan genomförde undersökningsföretaget Zondera en kundnöjdhetsundersökning för Oxelösunds Hamn där kunderna gav medarbetarna höga betyg.

– Vårt hälsoarbete är en nödvändig komponent för att bygga en effektiv arbetsplats där vi trivs. Effektiva arbetsplatser betyder hög servicenivå. Medarbetare som trivs förmedlar en värme till våra kunder som gör att de trivs. Hälsodiplomeringen är ett härligt kvitto på att vi är på rätt väg, säger hamnens vd Erik Zetterlund.

För diplomeringen genomlyses fyra områden; vision, strategi, friskvård, arbetsmiljö och hälsofrämjande arbete. Inom området strategi granskas mätbara, realistiska hälsomål, detaljerad handlingsplan, utvärderingssystem, organisation och utbildning av chefer, skyddsombud och hälsoinspiratörer. En utomstående strateg hjälper företaget fram till avstämningen som görs av en oberoende person som kontrollerar både coachens och arbetsplatsens arbete och dokumentation. Efter två år görs en rediplomering med skärpta krav.

För mer information kontakta:
Erik Zetterlund, vd, Oxelösunds Hamn tel. 0155-25 81 10, 0705-45 84 77

Oxelösunds Hamn är en av de viktigaste hamnarna i Östersjön. Hamnen har flera fördelar: den är kustnära, isfri, har kort insegling och unik närhet till de stora logistikcentren Stockholm/Södertälje, Eskilstuna/Västerås, Örebro/Hallsberg och Norrköping/Linköping. Hamnen drivs dygnet runt vilket gör att fartyg kan lossa och lasta direkt efter anlöp vilket möter de effektivitetskrav som rederierna idag ställer på moderna hamnar.
ww.oxhamn.se

Taggar: