• Oxelösunds Hamn AB/

Uruppförande av slagverksstycket ”Allt är inte guld som klingar”   Musik för tre hamnkranar, stålbalks-xylofoner och två syntar

Report this content

Victoria äntrar scenen skridande, i ett sällan skådat majestät. Klädd i blått med blicken stadigt mot horisonten. Klockor klämtar, berättar om ankomst, angöring. Hon vänder sig, nickar artigt. Ett dån hörs när järn möter järn. Victoria är en ny, 45 ton tung, hamnkran som på detta spektakulära, musikaliska vis tar plats i Oxelösunds Hamn.

Det musikaliska stycket ”Allt är inte guld som klingar” uruppförs torsdag 23 september kl. 16 på kajen i Oxelösunds Hamn. Verket framförs av tre kranförare och två slagverkare.

Dirigent är hamnens vd Erik Zetterlund. Beställare är Oxelösunds hamn. Kompositörer är Kalle Källman och Sebastian Printz som har spelat in ljud från kranarna i arbete, som kommer att användas för att spela rytmer och generera ljudmiljöer. Verkstadsmekaniker har tillverkat en del av de instrument som används och stuveripersonal har i dagar samlat material för kranarna att arbeta med. Kranarnas arbete har satts i ett sammanhang där oljud och buller blir toner och ljudlandskap att njuta av.

– Lyckas vi få åhörarna att längta efter nästa skopa skrot som brakande faller till marken så har vi närmat oss något väsentligt. Att möta skönhet där vi inte trodde att hon var, säger Kalle Källman.

Stycket heter ”Allt är inte guld som klingar” och spelas med sten och skrot. Namnet anspelar även till det hamnen hanterar, om än inte guld, så väldiga och värdefulla kvantiteter av till exempel metall, olja och kol. Med musiker som förstärker och rytmiserar klanger från arbetet, blir järnpellets som faller mot balkskrot ett crescendo molto i sin nya musikaliska kontext.

– Instrumentariet ger givetvis många möjligheter, men det är också en utmaning att arbeta med en orkester som tillsammans väger 963 ton, säger Kalle Källman.

Välkommen till uruppförandet i Oxelösunds Hamn, torsdag 23 september kl. 16.00.

För mer information kontakta:

Erik Zetterlund, vd, Oxelösunds Hamn, tel. 0155-25 81 10, 0705-45 84 77

Kalle Källman, kompositör, tel 073-664 23 21

Oxelösunds Hamn är en av de viktigaste hamnarna i Östersjön. Hamnen har flera fördelar: den är kustnära, isfri, har kort insegling och unik närhet till de stora logistikcentren Stockholm/Södertälje, Eskilstuna/Västerås, Örebro/Hallsberg och Norrköping/Linköping. Hamnen drivs dygnet runt vilket gör att fartyg kan lossa och lasta direkt efter anlöp vilket möter de effektivitetskrav som rederierna idag ställer på moderna hamnar.

www.oxhamn.se

Taggar: