Oxthera AB beviljas amerikanskt patent för Oxalobacter secretagogues

Stockholm – 15 november 2018 – OxThera AB, ett privatägt Stockholmsbaserat biofarmaceutiskt företag, tillkännagav idag ett beviljat amerikanskt patent på Oxalobacter formigenes-sekretagoger.

Oxabact®, en formulering av högkoncentrerade frystorkade Oxalobacter formigenes, utvecklas av OxThera AB som en potentiell behandling för patienter med primär hyperoxaluri (PH). Oxabact® är utformad för att öka tarmutsöndring av oxalat från plasma och därmed minska och förhindra oxalatkristallackumulering och försämrad njurfunktion. Oxalobacter formigenes producerar specifika sekretagoger som förbättrar aktiv transepiteliell transport av oxalat från blodomloppet och in i tarmen. OxThera isolerade och definierade sådana sekretagoger, patentnummerUS 10,125,176 och nu undersöker man potentialen att använda dessa terapeutiskt.

OxThera arbetar för hitta sätt att använda dessa sekretagoger som nya behandlingar på egen hand eller i kombination med Oxabact® för att kontrollera utsöndringen av oxalat hos patienter med primär hyperoxaluri", säger OxTheras VD Matthew Gantz.

PH är en sällsynt autosomalt recessiv sjukdom som leder till markant förhöjda halter av endogent producerat oxalat i plasma och urin, vilket kan orsaka njurskada, inklusive förkalkning av njurarna. Om sjukdomen lämnas obehandlad kan den orsaka njursvikt och för tidig död. Sjukdomen drabbar omkring 3 000 patienter i västvärlden.

Oxabact® är en oral, levande bioterapeutisk behandling där Oxalobacter formigenes, en typ av bakterier som använder oxalat som sin enda kolkälla, inducerar utsöndring av oxalat från blodplasma till tarmen.Oxalobacter formigenes interagerar sannolikt med tarmens slemhinneceller via sekretagoger som är biologiska peptider eller små biomolekyler.

OxThera innehar äganderätten till farmaceutiska beredningar och deras användning för behandling av hyperoxaluri. Oxabact® har fått klassificeringen särläkemedel i EU och USA för behandling av PH. Företaget inledde nyligen en placebokontrollerad fas 3-studie med Oxabact® hos patienter med PH vid tio kliniska platser i sju länder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Matthew Gantz, VD på OxThera AB.
E-post: Matthew.gantz@oxthera.com
www.oxthera.com

OxThera innehar världsomspännande rättigheter för sammansättningar och metoder för användning för behandling av hyperoxaluri. OxThera har för närvarande två produkter i sin pipeline: Oxabact® för behandling av primär hyperoxaluri, och Oxazyme®, en oxalatdekarboxylas, för behandling av oxalatmalabsorption och njursvikt i enteral hyperoxaluri.