OxThera stärker patentportföljen för behandling av hyperoxaluri

OxThera AB tillkännagav idag att man nyligen beviljats två nya amerikanska patent, tre nya europeiska patent och patent i Kanada, Kina, Hong-Kong, Indien och Japan. OxThera innehar nu äganderätten till farmaceutiska beredningar och deras användning för behandling av hyperoxaluri i nio patentfamiljer. De nyligen beviljade amerikanska patenten har nummer US8900575 och US8940295 och täcker läkemedelssammansättningar oxalatdekarboxylas. De nya europeiska patenten har nummer EP2449098 som omfattar farmaceutiska sammansättningar av oxalatdekarboxylas, EP1771201 och EP1965816 som omfattar farmaceutiska sammansättningar av Oxalobacter formigenes. Patent i Kanada, Kina, Hong-Kong, Indien och Japan har nummer CA2650122, CN ZL201080029636.9, HK1128871, IN263959 och JP5558002.

"Dessa patent som omfattar farmaceutiska sammansättningar och metoder för att behandla och förebygga oxalatrelaterade sjukdomar med enzymer och bakterier stärker ytterligare bolagets patentegendom och globala rättigheter för behandling av hyperoxaluri”, sade Matthew Gantz, VD för OxThera.

Oxabact® är en oral produkt som består av högkoncentrerade frystorkade levande bakterier (Oxalobacter formigenes).OxThera bedriver för närvarande ett komplett kliniskt Oxabact®-utvecklingsprogram för behandling av patienter som lider av primär hyperoxaluri.

Oxazyme® är ett oralt enzym, oxalatdekarboxylas. Produkten är utformad för att bryta ner oxalat i kosten övre magtarmkanalen. Produkten är utvecklad för att behandla hyperoxaluri och njursten orsakade av överskottsintag av oxalat i kosten.

Om primär hyperoxaluri
Primär hyperoxaluri är en sällsynt medfödd autosomalt genetisk sjukdom som leder till markant förhöjda nivåer av endogent oxalat i plasma och urin. Höga halter av oxalat orsakar njurskada, inklusive återkommande njurstensbildning och/eller förkalkning av njurarna.

Om sekundär hyperoxaluri
Sekundär hyperoxaluri är resultatet av överskottsintag eller superabsorption av oxalat. Prevalensen ökar dramatiskt i USA, Europa och Asien och sjukdomen kan orsaka återkommande njursten.

Oxabact® innehar klassificeringen särläkemedel i EU och i USA för behandling av primär hyperoxaluri.

För ytterligare information,vänligen kontakta:
Matthew Gantz, VD för OxThera AB
Telefon: + 1484 680 3001
www.oxthera.com

OxThera innehar världsomspännande rättigheter för sammansättningar och metoder för användning för behandling av hyperoxaluri för två produkter - Oxabact® och Oxazyme®. OxThera verkar via huvudkontoret i Stockholm, Sverige och dotterbolaget OxThera Inc.