Fazers restaurangvärld F8 – snart 8 restauranger ovanför Stockas klocka

Fazers unika restaurangvärld F8 står snart helt klar. Restaurangvärlden öppnades i centrum av Helsingfors i Stockmanns varuhus våren 2009, och i augusti 2010 kompletteras den då Fazer öppnar fyra helt nya restauranger i lokalerna. När F8 står helt klar rymmer den upp till 850 kunder.

I F8-konceptet ingår restauranger, caféer, barer och upplevelser för alla sinnen – och läget är ett av de allra bästa i Helsingfors. F8 erbjuder alla någonting unikt, både dagliga måltider och läckerheter när man vill unna sig något extra gott, från tidig morgon ända till kvällen under varuhusets öppettider. De nya F8-restaurangerna som öppnas i augusti kompletterar utbudet speciellt eftermiddags- och kvällstid och på helger. I och med de nya restaurangerna erbjuds kunderna på Stockmann återigen bordsservering efter en tids paus, och dessutom i större omfattning än tidigare.

Den största av restaurangerna som öppnas i augusti är F8 Easy. Den är, som namnet säger, ett avslappnat och högklassigt matställe för den som vill äta en snabb lunch, den som vill ta en matbit eftermiddags- eller kvällstid, för hela familjen eller större grupper. På ”easy” menyn finns många favoriter som tillagas på ett stilfullt sätt. F8 Fine går i skandinavisk fine dining-stil och är en restaurang som lämpar sig för affärsmöten sent på eftermiddagen eller kvällstid eller för mer intima måltider. F8 Velvet tar den trivsamma småstadscafékänslan till centrum av huvudstaden. Man serverar små salta och söta tilltugg och olika läckra Fazer-glassportioner i Karl Fazer Café-anda. F8 Bar är en mångsidig bar i varuhuset ovanför taken i Helsingfors som även faller männen i smaken.

”När F8 blir klar kommer den att vara ett helt nytt och unikt restaurangkoncept, även internationellt sett, och Fazer-restaurangernas flaggskepp, som nu även inkluderar måltidstjänster kvällstid. Vi vill erbjuda våra kunder trevliga stunder i en gästvänlig miljö”, säger Päivi Harmaakorpi, ansvarig direktör för Fazer Restaurangers affärsverksamhet.

Man har samlat idéer från alla världens hörn för Fazers restaurangvärld. F8-restaurangernas stämningsfulla miljö har en modern och skandinavisk stil. Speciellt har man satt vikt vid att kunder av alla slag och i olika åldrar ska trivas. Restaurangvärlden har en totalyta på 2 300 m², och sammanlagt inrymmer restaurangerna närmare 850 personer. Inredningsarkitektbyrån Sisustusarkkitehdit Gullstén-Inkinen Oy har planerat inredningen i F8-restaurangerna.

Fazer ger mer

Fazer och Stockmann har samarbetat aktivt i över 20 år. Fazer bedriver restaurang- och caféverksamhet i Stockmanns varuhus både i Finland och utomlands. Det senaste projektet är caféet och champagnebaren som öppnas i varuhuset i S:t Petersburg i november.

”Fazer och Stockmann hör till de ledande företagen inom sin bransch i Finland. I och med restaurangvärlden F8 har vi tagit vår café- och restaurangverksamhet till en helt ny nivå, och verksamheten riktar sig till allt bredare målgrupper. Vi har tagit ett nytt steg och utvidgat varumärket Fazer så att det blir mer synligt även inom tjänsteproduktionen vid sidan av de traditionella produkterna. Fazer vill skapa smakupplevelser och få folk att trivas där de befinner sig. Vi erbjuder konsumenterna en möjlighet att njuta av lite lyx även till vardags”, säger Teija Andersen, ansvarig direktör för Fazer-koncernens strategiska marknadsföring och utveckling.

”Restaurangvärlden F8 är en central del av förnyelsen och utvidgningen av Stockmanns varuhus i Helsingfors centrum och ett viktigt inslag i varuhusets serviceutbud. När båda de omfattande projekten blir färdiga i höst kan våra kunder uttryckligen besöka alla tiders Stockmann i en upplevelserik och trivsam miljö”, säger varuhusdirektör Tuija Wänttinen.

Fazer Restauranger som ansvarar för restaurangvärlden F8 är en del av Fazer Food Services affärsverksamhet. Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och i Baltikum och erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services driver företags- och studentrestauranger, kurscentrum- och kongressrestauranger samt caféer och restauranger i många offentliga lokaler. Till verksamhetsområdena hör dessutom måltidstjänster på sjukhus och servicehus, festtjänster samt restaurangtjänster på stora evenemang. I Finland har Fazer Food Services närmare 800 restauranger och drygt 4 000 medarbetare. År 2009 omsatte företaget 291 miljoner euro.

Mer information:

direktör Päivi Harmaakorpi, Fazer Restauranger, tfn 0400 418 826, paivi.harmaakorpi@fazer.com

direktör Teija Andersen (strategisk marknadsföring, utveckling), Fazer-koncernen, tfn 0400 507 241, teija.andersen@fazer.com

varuhusdirektör Tuija Wänttinen, Stockmann, tfn 050 388 9601, tuija.wanttinen@stockmann.com

Kontaktperson inom kommunikationen: kommunikationschef Tuomo Antikainen, Fazer Food Services, tuomo.antikainen@fazer.com, tfn 040 550 1890.

Bilder från Fazers mediabank

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder. Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Koncernen har två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning år 2009 var över 1,4 miljarder euro. Antalet anställda var närmare 17 000 år 2009.

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och i Baltikum och erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har närmare 1 400 restauranger i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Ryssland.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet. Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland, där Fazer använder namnet Hlebnyj Dom. Fazer är det ledande konfektyrföretaget i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Konfektyrfabrikerna är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand sockerkonfektyr och i Högfors tuggummi.