HELVAR SKAPAR NY SERVICEVERKSAMHET MED HJÄLP AV TOSIBOX®

Elteknikföretaget Helvar Oy skyddade uppföljningen, fjärrstyrningen och underhållet av sitt belysningssystem med hjälp av TOSIBOX®-teknologi. Tack vare den skyddade fjärranslutningen är belysningen på nya platser både säker och enklare att följa och underhålla. På det sättet gjorde Tosibox det möjligt för Helvar att erbjuda en ny typ av underhållstjänst.

Helvar Oy Ab, som är ett finskt företag som tillverkar förkopplingsdon för gasurladdningslampor och lysrörsbelysning samt LED-belysning, LED-moduler och belysningssystem, är expert på belysningssystem och tillhörande styr- och uppföljningssystem. Helvar valde TOSIBOX®-teknologi för att förnya sitt tjänsteutbud inom underhållsserviceavtal. Med Tosibox skyddade fjärråtkomst kan Helvar följa tekniska data och energiförbrukning på distans. Systemet varnar vid eventuella fel, så att Helvars medarbetare kan kontrollera felmeddelandet via den skyddade fjärråtkomsten. Samtidigt kan företagets medarbetare se behovet av eventuella underhållsåtgärder och om de kan göras på distans eller måste ske på plats. I och med Tosibox skyddade fjärråtkomst kan Helvar nu automatiskt erbjuda serviceavtal under en garantitid på två år till alla nya platser. TOSIBOX®-teknologin har blivit en integrerad del av Helvars styrning av belysningssystem och teknologin installeras på alla nya stora platser.

”Vi provade flera olika alternativ för fjärrstyrning, men vi förkastade allihopa. Tack vare den skyddade fjärranslutningen som Tosibox erbjuder är vi numera en tydlig föregångare på marknaden. Fjärrstyrning är redan välbekant för många kunder, men när det gäller skyddad anslutning ligger vi i frontlinjen. Det handlar om digitalisering av vardagen. Vi har 552 routrar och 90 000 belysningsenheter på den största platsen, och nu kan varje belysningsenhet och belysningsgrupp regleras på ett säkert sätt”, säger Jukka Riikkula, försäljningschef på Helvar Finland.

Helvars kunder är olika kontor, utbildningsinstitutioner och offentliga lokaler, som exempelvis köpcenter. 90 procent av företagets omsättning kommer för närvarande från verksamhet utanför Finlands gränser.

”Helvar har som mål att betjäna hela världen, precis som vi på Tosibox. Anslutning av belysningssystem för fjärråtkomst med hjälp av TOSIBOX®-teknologi är ett utmärkt exempel på digitaliseringens möjligheter. Tosibox skyddade fjärråtkomst ger Helvar en ryggrad i den hårda internationella konkurrensen och en trygghet för Helvars kunder. Det är alldeles fantastiskt att två finska banbrytande företag kan förena sina krafter på det här viset”, säger Tosibox vd Tero Lepistö

Ytterligare information:

Tero Lepistö, vd, Tosibox Oy

tero.lepisto (at) tosibox.com, tfn +358 50 404 1346

Tosibox Oy

Tosibox Oy erbjuder enkel och datasäker fjärråtkomst till internet. Det finländska bolaget vill utveckla världens bästa och mest datasäkra internetanslutning, som kan användas för att genomföra lösningar inom bland annat sakernas internet. Tosibox-produkter används i 119 länder. Mer information finns på adressen www.tosibox.com

Helvar Oy Ab

Vi är experter på ljusstyrningssystem och komponenter för belysning och erbjuder innovativa produkter och lösningar för kundernas behov. Mer information finns på adressen www.helvar.fi