Ikivireä-Vital och Sinunkaupat förvärvade av nordisk kedja

Life blir den ledande friskvårdskedjan i Finland

Den internationella friskvårdskedjan Life blir den ledande aktören i Finland genom att sammanslå de största hälso- och friskvårdsföretagen i Finland, Ikivireä-Vital Oy och Sinunkaupat Oy. Life-kedjan som bildas i och med företagsförvärvet förnyar verksamheten i sina 110 affärer i Finland i början av år 2008. En del av de finländska köpmännen fortsätter även som ägare i den internationella Life-kedjan.

Den nya Life-kedjan är den enda betydande hälsokostaffären på internationell nivå i Finland. Det finns Life-affärer runt om i Finland och i nästan alla stora köpcentrum. De tidigare Ikivireä-Vital- och Sinunkaupat-företagarna fortsätter som företagare med egna anställda som en del av Life-kedjan. Kedjans mål är att ytterligare utvidga sitt affärsnätverk genom att inkludera nya företagare i nätverket och öppna nya affärer för de nuvarande företagarna. Omsättningen inom hälsokostbranschen i Finland uppgår till ca 180 miljoner euro, av vilket Lifes omsättning utgör ca 37 miljoner euro.

”Företagsförvärvet innebär en stor förändring för hela branschen, eftersom den stärker marknadsställningen för specialaffärerna inom hälsoprodukter. Som specialaffär inom friskvård erbjuder Life sina kunder inte enbart ett expanderande produktsortiment, utan även sin personals höga utbildningsnivå och kompetens”, säger Mika Laasonen, verkställande direktör för Life Finland Oy.

”Marknaden för hälsoprodukter växer i Finland. Det är trendigt att sköta sin hälsa och folk är i allt större utsträckning intresserade av att förebygga sjukdomar, få hjälp mot mindre krämpor och förbättra sin prestationsförmåga. Life erbjuder professionell hjälp i dessa frågor i Finland. Hälsoprodukterna har blivit allmänt accepterade och rekommenderas även av läkare för upprätthållande och främjande av hälsan och välbefinnandet”, säger Laasonen.

Utöver varumärkena som främjar hälsan och välbefinnandet som säljs för närvarande, kommer Life att utvidga sortimentet i sina affärer med egna varumärken. I och med företagsförvärvet och det expanderande produktsortimentet når företagarna nya kunder. Dessutom får de stöd i försäljningen och marknadsföringen av en stark kedja och ett högklassigt, internationellt verksamhetskoncept.

Företagsförvärvet i Finland är en naturlig fortsättning på Life Europes expansion i Norden. Bolagets mål är att utnyttja fördelarna av en omfattande verksamhet i Finland på samma sätt som i Norge och i Sverige. Life Europe grundades av norrmannen Hallgeir Åndal i december 2005, och bolaget har blivit den ledande aktören inom hälso-, friskvårds- och livsstilsprodukter i Norden. I kedjan ingår totalt ca 500 affärer, av vilka 165 ligger i Norge, 210 i Sverige och 110 i Finland.

Life Europe ägs av Norvestor, butiksägare i Life-kedjan samt nyckelpersoner och medarbetare i ledande ställning. Norvestor är Norges mest erfarna Private Equity-aktör (investeringsbolag) med bred erfarenhet när det gäller att skapa och utveckla nordiska företag. Norvestor har tidigare investerat i fem andra detaljhandelskedjor, liksom Gigantti-, Plantagen- och Elixia-skedjor. Norvestor Equity AS ägs till 100 % av dess partners och har kontor i Oslo och Stockholm.

Ytterligare information:
Life Finland Oy, verkställande direktör Mika Laasonen