På morgnarna önskar man sig mera sömn, mänsklig värme och hälsosammare frukost

Enligt Fazers undersökning Den finländska morgonen 2014 präglas finländarnas morgnar av brådska. På morgnarna önskar man sig mera sömn, ömhetsbetygelser och egen tid. Dessutom önskade sig speciellt männen en mångsidigare och hälsosammare frukost. Två tredjedelar av finländarna äter frukost dagligen, men snabbt – majoriteten tillreder den på mindre än fem minuter. En fjärdedel av de finländska föräldrarna oroar sig över sockermängden i barnens frukost.

I september 2014 gjorde Fazer en undersökning om finländarnas morgon- och frukostrutiner. Undersökningen Den finländska morgonen 2014 genomfördes av företaget Evidens Oy. Resultaten representerar 15-75-åriga finländare - 1 172 finländska kvinnor och män deltog i panelundersökningen på nätet.

Finländarna är ett frukostfolk – men inte morgonpigga

Bara en femtedel av finländarna betecknar sig som morgonpigga. En tredjedel berättar att de är kvällspigga, och 46 procent bedömer att de är båda två i varierande grad. 86 procent säger att de äter morgonmål åtminstone vissa morgnar, och 69 procent äter absolut frukost varje morgon. Högt utbildade äter oftare morgonmål. Cirka 10 procent av finländarna äter aldrig morgonmål. Detta förekommer mest bland 15-24-åringarna, men också bland 35-44-åringarna hoppar många över frukosten.

Över hälften (57 %) vill använda högst fem minuter på att tillreda sitt morgonmål. Under de hektiska morgnarna uppfattas frukostens viktigaste egenskaper vara god smak (94 %), att den går snabbt och enkelt att tillreda (89 %) samt att man hålls mätt länge (88 %). De som svarade upplevde att dagen börjar dåligt och att man känner sig trött och irriterad om man inte äter morgonmål. På morgnarna då det är bråttom består de flesta finländares frukost av bröd (75 %), yoghurt (45 %) eller gröt (36 %). Fyra av fem dricker morgonkaffe eller te. Barn äter ofta yoghurt (61 %), gröt (51 %) eller flingor (45 %) som morgonmål.

Var fjärde oroad över sockret i barnens frukost

Sockermängden i barnens frukost oroar dem som deltog i undersökningen mer än deras egen sockeranvändning. En fjärdedel berättade att de var mycket eller något oroade över sockermängden i barnens frukost. Var femte oroade sig över sockermängden på den egna tallriken. Kriteriet för ett bra morgonmål är att det är hälsosamt: 87 procent anser att det är mycket eller ganska viktigt.

Önskemål: mera sömn och mänsklig värme

Finländarna är inte som mest sociala på morgonen – den egna ron poängterades bland morgonrutinerna (62 %). I barnfamiljerna är det vanligt att skynda på barnen (57 %). Att läsa nyheterna på surfplattan, datorn eller telefonen på morgonen är redan lika vanligt bland finländarna (38 %) som att läsa papperstidningar, men på helgmorgnarna dominerar papperstidningen (46 %).

I undersökningen frågades också vad som skulle göra morgnarna bättre. Nästan 60 procent av finländarna skulle vilja sova längre på nätterna och en tredjedel önskade sig en mångsidigare och hälsosammare frukost. Männens morgnar skulle bli bättre av en mångsidigare och hälsosammare frukost (33 %), ömhetsbetygelser (33 %) och att partnern skulle vara på bättre humör (22 %). Kvinnorna önskade sig mera tid för sig själv på morgonen (34 %) och mindre plikter (21 %). 15–24-åringarnas morgnar skulle främst bli bättre av längre nattsömn och en mångsidigare frukost.

Växande gröttrend

En majoritet av finländarna (73 %) äter gröt till morgonmål åtminstone ibland. Gröten uppskattas som ett hälsosamt (75 %), förmånligt (58 %) och snabbt (51 %) frukostalternativ. Över hälften (60 %) väljer gröt för att den håller en mätt länge. Finländarna bedömer också att gröten hjälper magen att fungera (46 %) och är en hjälp i viktkontrollen (24 %).

Trenden att piffa upp sin gröt, som sprider sig i världen, syns också i Finland: bara 16 procent äter sin gröt som den är. Gröten äts oftast med bär och frukt eller smöröga, men också med bärsoppa, sylt, frön, grynost, kvarg eller yoghurt.

Fler frukostalternativ: Fazer utvidgar sin verksamhet till gröt

Fazer utvidgar sitt produktutbud till att omfatta också Fazer Alku-gröt i november. Förutom i butikerna lanseras gröten i pop up-grötbarer, som öppnas i 270 Amica-restauranger från och med 6.10. De inhemska grötarna, tillverkade av finländsk havre, är Svanmärkta och blir färdiga på 1-5 minuter. Fazer Alku-produktfamiljen omfattar fem olika smakalternativ: Skördegröt, Havregrynsgröt med hallon, 3-fibersgröt, Den godare havregrynsgröten och Havregrynsgröt med tranbär & äpple. Ytterligare information om Fazer Alku-grötarna: http://www.mynewsdesk.com/fi/fazer_group (pressmeddelande 2.10.2014)

Bilagor:

Undersökningsresultaten och grafer (pdf)

Ytterligare information:

Heli Arantola, Fazer-koncernens direktör för strategi och affärsutveckling, tel. 0500 505 762

Satu Ikäheimo, kommunikationschef, Fazer-koncernen, tel. 050 380 4996

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Bilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press”, ”Fazer Alku porridge”

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser