TOSIBOX PRESENTERADE EN PROGRAMVARUBASERAD NYCKEL FÖR FJÄRRANSLUTNINGAR

Tosibox Oy, som utvecklar enkla och datasäkra fjärråtkomstlösningar, har kommit ut med en ny produkt som hjälper organisationer att utnyttja företagets lösningar på ett mer mångsidigt sätt. TOSIBOX® SoftKey, som visades på Teknologia 17-mässan, är en programvarubaserad undernyckel som fungerar utan någon fysisk TOSIBOX® Key-enhet.

Med Tosibox prisbelönta innovation kan kunderna bygga upp säkra fjärranslutningar för exempelvis styrning och underhåll av decentraliserade produktionssystem. Vanliga tillämpningsområden är exempelvis fastighetsautomation, energi- och vattenförsörjning samt industriella processer. TOSIBOX® Lock kopplas till kundens system eller enheter så att man enkelt och säkert kommer in de bakomliggande systemen med TOSIBOX® Key. I fortsättningen behöver kunderna bara en fysisk Master-nyckel, för den TOSIBOX® SoftKey som precis lanserats har samma funktion som undernyckeln och kan styras via den fysiska Master-nyckeln.

– TOSIBOX® SoftKey är ett komplement till vårt sortiment som vi utvecklar kontinuerligt för att även kunna skapa säkra programvarubaserade fjärranslutningar. Framöver behöver inte kunderna nödvändigtvis någon fysisk undernyckel, vilket gör att det går ännu snabbare att skapa anslutningar och utvidga utbudet av enheter som kan kopplas till systemet, säger Tosibox vd Tero Lepistö.

TOSIBOX® SoftKey passar kunder som snabbt måste erbjuda anslutningar på långa avstånd. Det gör exempelvis att man kan dela snabba tillfälliga användarrättigheter även till användare på andra sidan jordklotet. Det behövs ingen USB-port för att koppla PC- eller MAC-datorer till lösningen, och kunderna kan lita på datasäkerheten. TOSIBOX® SoftKey kan också användas med TOSIBOX® Key-programvaran, som även används tillsammans med en fysisk nyckelenhet. Inordningen i serier och användningen av en programvarubaserad nyckel sker enligt samma välbekanta och datasäkra rutiner som en fysisk nyckel och nyckeln kan inte kopieras över till en annan dator. Även autentiseringen av användare sker alltid i två steg.

Den nya produkten kommer ut på marknaden i år.

Ytterligare information:

Tero Lepistö, vd, Tosibox Oy

tero.lepisto (at) tosibox.com, tfn +358 50 404 1346

Tosibox Oy
Tosibox Oy erbjuder enkel och datasäker fjärråtkomst till internet. Det finländska bolaget vill utveckla världens bästa och mest datasäkra internetanslutning, som kan användas för att genomföra lösningar inom bland annat sakernas internet. Tosibox-produkter används i 119 länder. Mer information finns på adressen  www.tosibox.com