Hartwalls styrelse har beslutat inleda marknadsföringen av en aktieemission

HARTWALLS STYRELSE HAR BESLUTAT INLEDA MARKNADSFÖRINGEN AV EN AKTIEEMISSION Hartwalls styrelse har, på sitt styrelsemöte 7.4.2000, beslutat inleda marknadsföringen av en nyemission åt en begränsad grupp finska och utländska institutionella investerare. Styrelsen har också beslutat sammankalla en extraordinarie bolagsstämma för att besluta om en riktad emission till Pripps Ringnes AB. Det sammanlagda antalet nya A-aktier i emissionerna uppgår till maximalt 5 900 000 stycken. Bolagets ordinarie bolagsstämma 29.3.2000 gav styrelsen fullmakt att fatta beslut om ökning av aktiekapitalet genom nyemission sålunda, att genom nyemission kan tecknas högst 6 000 000 stycken nya A-aktier. Styrelsen har på sitt möte idag beslutat verkställa en riktad emission till en begränsad grupp finska och internationella investerare, enligt villkor i emissionsprospektet som publiceras senare. Preliminärt erbjuder bolaget cirka 4 230 000 nya A-aktier för teckning. Dessutom har styrelsen beviljat, emissionens huvudarrangör Enskilda Securities, rätten att, vid eventuell överteckning, teckna 470 000 aktier inom 30 dagar efter att emissionen avslutats. Marknadsföringen av emissionen inleds 10.4.2000 och den planerade tidpunkten för beslut om ökning av aktiekapitalet och fastställande av teckningspriset är 19.4.2000. Bolagets i förhållande till aktiekapitalet största aktieägare, Pripps Ringnes AB, hör till bolagets närmaste krets och kan på denna grund inte delta i den riktade emissionen. Pripps Ringnes AB har därför begärt en extraordinarie bolagsstämma för att besluta om en riktad emission till Pripps Ringnes AB, så att Pripps Ringnes AB:s relativa ägoandel i bolaget kan bibehållas på nuvarande nivå. Styrelsen har därför beslutat, på begäran av Pripps Ringnes AB, att sammankalla en extraordinarie bolagsstämma torsdagen 20.4.2000 kl. 9.00 hos Oyj Hartwall Abp, Korsåkervägen 4, Helsigfors. Den extraordinarie bolagsstämman skall besluta om en potentiell riktad emission till Pripps Ringnes AB. Under förutsättning att bolagsstämman godkänner Pripps Ringnes AB:s förslag om en till Pripps Ringnes AB riktad emission, föreslår bolagets styrelse följande: Den extraordinarie bolagsstämman besluter om ökning av aktiekapitalet genom nyemission sålunda, att vid nyemissionen kan tecknas högst 1 200 000 stycken nya A-aktier med det bokföringsmässiga motvärdet 0,20 euro. Aktiekapitalet kan sålunda ökas med högst 240 000 euro. Styrelsen föreslår att nyemissionen, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till teckning av nya aktier, skulle riktas enbart till Pripps Ringnes AB. Teckningstiden skulle vara 20.4.2000, priset per aktie skulle vara det samma som det fastslagna teckningspriset vid den riktade emissionen som omedelbart föregått den extraordinarie bolagsstämman och teckningspriset skulle betalas senast den bankdag som följer närmast efter att teckningarna godkänts. Styrelsen skulle ges direktiv att godkänna Pripps Ringnes AB:s aktieteckningar helt eller delvis i högst två rater och senast 21.5.2000 sålunda, att Pripps Ringnes AB:s relativa ägoandel av bolagets aktiekapital bibehålls på nivån 20,38 % då man tar i beaktande de aktier som tecknas i den riktade emissionen som verkställs med stöd av befullmäktigandet. Ifall Pripps Ringnes AB inte till fullo skulle utnyttja sin teckningsrätt skulle aktiekapitalet inte ökas till denna del. Grunden för teckningspriset är att det motsvarar de nya aktiernas gängse pris. Som orsaker till avvikelse från företrädesrätten till teckning har Pripps Ringnes AB framfört bolagens samarbete avseende Baltic Beverages Holding AB samt det 20.10.1995 mellan Pripps Ringnes AB och Hartwall- bolagen Ab ingångna aktieägaravtalet. Pripps Ringnes AB, som hör till den i aktiebolagslagens 1. kapitlets 4. § avsedda bolagets närmaste krets, äger för närvarande 20,38 % av bolagets aktiekapital och innehar 20,30 % av det totala röstetalet för bolagets samtliga aktier. Efter nyemissionen äger Pripps Ringnes AB fortsättningsvis 20,38 % av bolagets aktiekapital och innehar högst 20,31 % av det totala röstetalet för bolagets aktier, under förutsättning att Pripps Ringnes Ab tecknar all aktier som erbjuds för teckning och beroende av i vilken mån aktier tecknas i den riktade emissionen som verkställs med stöd av befullmäktigandet. Styrelsens har också föreslagit till den extraordinära bolagsstämman om en ändring av bolagsordningens 4 §. Enligt övergångsstadgandena p. 18 i lagen 145/1997 skall bolagsordningen senast 31.8.2000 ändras så att den motsvarar stadgandena i aktiebolagslagens ändrade 4 kap 2 §. Detta lagrum gäller för bolagets del bolagsordningens 4 § 2 och 3 moment som reglerar aktieägarnas företrädesrätt till teckning vid ökning av aktiekapitalet. Dessa stadganden blir lagvidriga 1.9.2000. Således föreslår styrelsen att bolagsordningens 4 § 2 och 3 moment upphävs sålunda, att ändringen anmäls för registrering 31.8.2000. Ändringen, som närmast innebär en inskränkning av rättigheterna för ägare av K-aktier, inverkar ej på bolagsordningen till övriga delar. Avsändare: OYJ HARTWALL ABP Marie-Louise Wiklund informationschef tfn (09) 540 2440 fax (09) 540 2528 marie-louise.wiklund@hartwall.fi Distribution: HEX Ab Centrala nyhetsmedia http://www.hartwall.fi ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/07/20000407BIT00770/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/07/20000407BIT00770/bit0002.pdf