Orkla och Carlsberg bildar ett nytt bryggeribolag

Report this content

Oyj Hartwall AbpBörsmeddelande 31.5.2000 klo 13.30 1 (1) ORKLA OCH CARLSBERG BILDAR ETT NYTT BRYGGERIBOLAG Enligt Orkla AS' börsmeddelande daterat idag kommer norska Orkla och danska Carlsberg att bilda ett nytt bryggeribolag, Carlsberg Breweries. Carlsberg kommer att äga 60 % och Orkla 40 % i det nya bolaget. I det nya bolaget inkluderas Carlsbergs ölfunktioner och Orkla-ägda norsk-svenska öl- och läskedrycksbolagets Pripps Ringnes' verksamhet inklusive Pripps Ringnes' 50 procents ägarandel i intressebolaget Baltic Beverages Holding AB (BBH). Oyj Hartwall Abp äger de resterande 50 procenten i BBH. Avtalet är avsett att träda i kraft 1.7.2000. I sitt börsmeddelande meddelande Orkla att de kommer att behålla sin 20,38 procents ägarandel i Hartwall. Hartwall eller intressebolaget BBHs verksamhet påverkas inte av arrangemangen angående Pripps Ringnes' ägarstruktur. Avsändare: OYJ HARTWALL ABP Marie-Louise Wiklund informationschef tel. (09) 540 2440 fax (09) 540 2528 marie-louise. wiklund@hartwall.fi Distribution: HEX Oy Centrala media http://www.hartwall.fi ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00760/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00760/bit0002.pdf