Ozma Speldesign ställer ut i Silicon Valley

Report this content

Ozma Speldesign är ett av 20 svenska företag som blivit utvalda av Svenska Institutet att delta i utställningen ”Innovative Sweden” som startar på Stanford University i Silicon Valley den 2e november och pågår till den 9e.

- Ett av utställningens teman är gaming, och vi arbetar med spel på ett nytt sätt, säger Karin Ryding, en av Ozmas två grundare. Det senaste året har ”gamification” varit ett hett ämne inom området nya medier, och vi har arbetat med gamification i fem år. Fast vi valde från början att använda den svenska termen spelifiering, och i början var det inte många som fattade vad vi menade, men nu är det helt annorlunda. Idag finns en medvetenhet om att spel är ett bra verktyg för att motivera människor att delta.

Spelifiering innebär att använda spelmekanik och applicera det på aktiviteter, situationer och system som inte traditionellt sätt räknas som spel. Ozma har bland annat spelifierat barnkalas, elbesparing i sjukhusmiljö, och en utställning på Tekniska Museet i Stockholm.

På utställningen i Silicon Valley visar Ozma upp WeProject, ett webbaserat verktyg för organisationskommunikation och utbildning, också spelifierat. Ozma Speldesign kommer att vara på plats under invigningen av utställningen den 2e november, och hålla i en workshop om gamification under temadagen kring gaming den 7e november. Temadagen anordnas av DesignBoost och Svenska Institutet.

Ozma förstärker upplevelser, kommunikation och sociala situationer genom lekfulla spel och kreativa verktyg. Ozma  använder spel som metod för att skapa förändring och få människor att bidra och delta!

Taggar:

Ett av utställningens teman är gaming, och vi arbetar med spel på ett nytt sätt
Karin Ryding
Det senaste året har ”gamification” varit ett hett ämne inom området nya medier, och vi har arbetat med gamification i fem år. Fast vi valde från början att använda den svenska termen spelifiering, och i början var det inte många som fattade vad vi menade, men nu är det helt annorlunda. Idag finns en medvetenhet om att spel är ett bra verktyg för att motivera människor att delta
Karin Ryding