26-årig Lulebo mot 200 miljoner och Europalansering – på två år

Report this content

Ozon skyddar mot skadlig UV-strålning, det vet de flesta.  Men ozon är också en stark oxidant som tar bort lukter, bakterier, mögel och andra skadliga mikroorganismer. Idag kan vem som helst sanera med ozon hemma och enkelt bli av med ”omöjliga” lukter som mögel- och tobakslukt. Detta tack vare en innovation från Luleå. Mannen bakom är Johan Lundberg, 26, från Luleå. Han lanserade produkten Ozoneair 2018, och redan 2019 omsatte företaget 100 miljoner kronor.  – I höst lanserar vi produkten i Europa, säger Johan Lundberg.

Har gjort ozonsanering möjlig för privatpersoner

Ozoneair är ett teknikföretag med säte i Luleå som tagit fram en unik produkt: En lätthanterlig och helautomatisk maskin för hemmabruk som sanerar med ozon.  Ozoneair sålde slut blixtsnabbt när den lanserades våren 2018 och finns i dag i över 37 000 hem i Sverige, Norge, Finland och Danmark. – Ozoneair var en produkt som fattades på marknaden, helt klart, säger Johan Lundberg, grundare.

Omsatte 100 miljoner andra året

Redan andra året, 2019, omsatte hans snabbväxande Luleåföretag 100 miljoner kronor. – I år är målet att dubblera omsättningen. Vi tar nu sikte på Europa och lanserar Ozoneair i Tyskland och Nederländerna under hösten.Företaget har ett 10-tal anställda på huvudkontoret i Luleå och samarbetar med ett 60-tal konsulter i Sverige och Norden.

Vad är förklaringen till framgången?

– Ozoneair har gjort det möjligt för privatpersoner att sanera med ozon på ett enkelt och garanterat säkert sätt, utan att man behöver några förkunskaper. Det är väldigt vanligt med unkna lukter i hem, källare och fritidshus – lukter som du inte kan städa bort med traditionell rengöring. Nu kan du bli av med lukten på några timmar, och för en bråkdel av vad det skulle ha kostat att renovera eller anlita en saneringsfirma. Du kanske har köpt en begagnad bil,husvagn eller båt som stinker av cigarettlukt eller mögel – att sanera med ozon är då en överlägsen metod. Ozon sanerar 3000 gånger mer effektivt än klorin.

Fler framgångsfaktorer: Få mellanhänder och tät kundkontakt

Affärsmodellen baseras på en D2C-modell (Direct-To-Customer) som gör företaget oberoende av externa återförsäljare, både fysiskt och online. I modellen ryms även tät kontakt med kunder där kundservice agerar kanaloberoende i allt från telefonsamtal till kommentarsfält i sociala medier, och deltar i utvecklingsmöten. – Kunderna ger oss egentligen all information vi behöver för att produktutveckla och hitta rätt tonalitet och budskap för marknadsföringen. Vi ser även dagligen exempel på nöjda kunder som besvarar potentiella nya kunders frågor och funderingar i sociala medier – det om något är ett kvitto på att vi lyckats, säger Johan Lundberg.

Hur fungerar maskinen?

Ozoneair omvandlar luftens syre till gasen ozon, som också kallas aktivt syre. Ozonet oxiderar med och neutraliserar molekylerna i utrymmet som saneras. Dåliga lukter försvinner liksom mögelsporer, bakterier, virus, allergener och andra skadliga mikroorganismer. Ozonet letar sig in i skrymslen och vrår och även i ytor och material och kan därmed sanera oerhört effektivt.

Ozonsanering: Etablerad metod

Ozon har använts av saneringsfirmor i flera decennier för att sanera hem och lokaler från brand-, tobaks- och mögellukt och andra lukter. Att sanera med en ozongenerator är också en etablerad metod runtom i världen för att desinficera dricksvatten och för att ta död på bakterier och virus inom sjukvården. Bland annat rengörs textilier inom vården med ozon.

Naturliknande process

Ozoneair använder en så kallad korona-urladdning för att omvandla syre (O2) till ozon (O3). Det innebär att syret passerar genom ett elektriskt fält och omvandlas till ozon, en process som liknar hur ozon naturligt bildas vid ett åskväder.– Efter en sanering påminner luften i rummet om den klara friska luften i naturen efter ett åskväder. Det beror på att luften efter ett åskväder är extra tät på ozon, som är naturens eget sätt att hålla skadliga mikroorganismer i schack, förklarar Johan Lundberg.Hur fick du idén till Ozoneair? – I många år hade jag retat mig på den typiska ”sommarstugelukten” i vår familjs sommarhus, en unken lukt som de flesta med fritidshus känner igen, och som inte går att städa och vädra bort. I samarbete med forskare skapades en prototyp som vi testade i vårt sommarhus, med gott resultat. Och på den vägen är det.

Katharina Saalo
Operativ chef
katharina.saalo@ozoneair.com

Ozoneair är ett svenskt teknikföretag med ozonrengöring som specialitet. Vårt huvudkontor finns i Luleå. Med innovativ teknik producerar vi högkvalitativa reningsprodukter som är enkla och säkra att använda.