Unik tvättboll tas fram i Luleå: Kan ersätta tvättmedel

Report this content

En helt ny teknik för att tvätta kläder tas fram i Luleå.  Genom att kombinera ozon och ultraljud får den nya tvättbollen ”superkrafter” som gör tvätten extra ren på ett miljövänligt sätt. Forskningsprojektet är ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet och Luleåföretaget Ozoneair.

– Visionen är en effektiv tvättmetod som både minskar energiförbrukningen och behovet av tvättmedel. Tekniken kan bli en världsnyhet, säger Örjan Johansson, professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet.

Ozon skyddar oss mot farlig UV-strålning men har också en renande kraft. Ozonmolekylen (som består av tre syreatomer) är en stark oxidant som bland annat används för att rena dricksvatten och sanera textilier i vården.

Även ultraljud (högfrekventa ljudvågor) används för tvätt av till exempel instrument i vården i så kallade ultraljudstvättar.

Två beprövade tekniker i unik kombination
– Var för sig är ozon och ultraljud beprövade tekniker för effektiv rengöring. Men kombinationen är helt ny och kan bli en världsnyhet, säger Örjan Johansson, professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet.

Förhoppningen är att den nya kombon ska tvätta våra kläder både mer effektivt och skonsamt än vanliga tvättmedel.

– Med de här teknikerna finns potentialen att tvätta extremt rent på mikronivå med ett minimum av tvättmedel.

”Ser ut som en pokémonboll”
Hur tvättbollen fungerar tekniskt är än så länge en hemlighet, men Örjan Johansson kan avslöja att ultraljudet kommer att skickas ut från bollens skal via högfrekventa vibrationer medan mikrometersmå ozonbubblor sänds ut via en ampull.

– Prototypen ser ut som en ”pokémonboll” och laddas i en batteriladdare.

Bollen stoppas i tvättmaskinen, sedan kör man ett vanligt tvättprogram i förhållandevis låg temperatur. Tekniken ska nu testas, först i en tvättbalja och sedan i en tvättmaskin.

Idén bakom ”tvättbollen” kommer från Johan Lundberg, en 26-årig Luleåbo och tidigare student vid Luleå tekniska universitet som grundat företaget Ozoneair. Ozoneair har utvecklat en unik ozongenerator för hemmabruk som tar bort svåra lukter med ozon. Produkten lanserades 2018 och har blivit en succé. Den har sålt i över 37 000 exemplar och förra året omsatte företaget runt 100 miljoner kronor, varav 60 miljoner på den svenska marknaden.

– Vi har nyligen startat forskningsprojektet med Luleå tekniska universitet – men målet är att lansera en helt ny produkt, säger Johan Lundberg på Ozoneair som ser flera fördelar med tvättbollen för konsumenten:

• Miljövänligt: Energiåtgången minskar liksom behovet av tvättmedel som kan innehålla kemikalier.
  • Effektivt och skonsamt: Tvättekniken rengör på mikronivå och eliminerar lukter, smuts, virus samt bakterier utan att tvättemperaturen behöver överskrida 30 grader.
  • Kostnadseffektivt: Man behöver köpa minimalt med tvättmedel, om ens något.

– Jag ser mycket positivt på samarbetet. Vår kompetens inom ozon tillsammans med universitets inom ultraljud kommer att vara en vinnande kombination för att realisera projektet till kommersiellt gångbar produkt, säger Kalle Frindberg, teknikchef på Ozoneair

Johan Lundberg
johan.lundberg@ozoneair.com

Ozoneair är ett svenskt teknikföretag med ozonrengöring som specialitet. Vårt huvudkontor finns i Luleå. Med innovativ teknik producerar vi högkvalitativa reningsprodukter som är enkla och säkra att använda.