P CAPITAL PARTNERS IV B EMITTERAR VINST- OCH KAPITALANDELSBEVIS

Report this content

Informationen är sådan som P Capital Partners IV B AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 december 2023 klockan 10:00.

Stockholm, 7 december 2023

P Capital Partners IV B AB (publ) offentliggör idag att bolaget per den 21 december 2023 kommer att utöka sitt kapital med 30,8 MEUR genom emission av 166 628 vinst- och kapitalandelsbevis av serie A1 och 15 400 vinst- och kapitalandelsbevis av serie A2, båda till en kurs av 81 EUR per vinst- och kapitalandelsbevis, samt genom emission av 19 635 vinst- och kapitalandelsbevis av serie B till en kurs av 810 EUR per vinst- och kapitalandelsbevis och genom ett kapitaltillskott om 0,11 MEUR från ägarna.

Vinst- och kapitalandelsbevisen berättigar till kupongbetalning från det första kvartalet 2024.

P Capital Partner IV Bs kapital uppgår, inklusive de nyemitterade vinst- och kapitalandelsbevisen, till 889,2 MEUR. Kapitalet är fördelat på vinst- och kapitalandelsbevis av serie A1 om 389,8 MEUR, av serie A2 om 36 MEUR, av serie B om 459,4 MEUR och 4 MEUR i eget kapital.

P Capital är en aktiv kreditinvesterare och långivare till bolag i Nord- och Västeuropa i behov av kapital för expansion, förvärvsfinansiering, omstruktureringar och refinansiering. P Capital genomför också investeringar i noterade företagsobligationer. P Capital Partners IV Bs vinst- och kapitalandelsbevis av serie A1 och av serie B är utgivna av P Capital Partners IV B AB (publ) och är noterade på Miscellaneous Nordic AIF Sweden-segmentet under Main Regulated vid NGM i Stockholm. Antalet innehavare uppgår till knappt 20.

Daniel Sachs
VD P Capital