P Capital Partners lanserar ny fond för att finansiera hållbar omställning i europeiska företag

Report this content

P Capital Partners (“PCP”) är Europas ledande aktör inom kreditfinansiering utanför banksystemet till entreprenörs- och familjeägda bolag. Som ett led i PCP:s strategi lanseras nu PCP Transition Partner Fund (”PCP Transition”). Fonden ska finansiera företag som antingen har ställt om, eller är på väg att ställa om, till hållbara affärsmodeller samt de som möjliggör sådan omställning för andra företag. I sin första stängning erhåller PCP Transition kapitalåtaganden om 550 miljoner euro, och kapitalanskaffningsprocessen fortsätter under hösten.

P Capital Partners tillkännager idag lanseringen av PCP Transition – en kreditfond fullt dedikerad till att finansiera och möjliggöra hållbar omställning för medelstora företag i Europa. Teknologisk utveckling, regulatoriska krav och förändrade konsumentbeteenden har gjort att dagens företag behöver anpassa sina affärsmodeller och göra dem hållbara för att förbli konkurrenskraftiga. Många företag ligger dock efter i arbetet att identifiera och hantera hållbarhetsriskerna i sin verksamhet. Med hjälp av PCP:s långa erfarenhet, starka team och nätverk ska PCP Transition stötta och samarbeta med företag vars affärsmodeller bidrar till samhällets hållbarhetsomställning relaterat till att minska växthusgaser, användning av knappa naturresurser eller skydda biologisk mångfald. PCP Transition bygger också vidare på Proventus femtioåriga historia av att investera i bolag i förändring och att bygga relationer och partnerskap med europeiska företag och entreprenörer.

”PCP har sedan starten inom Proventus AB 2002 byggt upp en ledande position på marknaden för kreditfinansiering av medelstora företag i Europa genom att agera som en strategisk, finansiell partner till privatägda företag, deras ledningsgrupper och ägare. Vi var tidiga med att integrera ESG-faktorer i våra finansieringslösningar, och under det senaste årtiondet har vi blivit alltmer aktiva i att stötta företag som är en del av hållbarhetsomställningen. Det är fantastiskt att vara investerare i en tid när det i de flesta fall inte finns några motsättningar mellan vad som är kommersiellt intressant och vad som är positivt för samhället.”

- Daniel Sachs, VD

”Vi är en strategisk finanseringspartner som står bakom målen i Paris-avtalet och som förstår värdet av affärsmässiga lösningar som exempelvis bidrar till att skydda biologisk mångfald. Hållbar omställning handlar dels om att hantera dina hållbarhetsrisker, dels om att identifiera kommersiella affärsmöjligheter. Många företag genomför idag de operationella och teknologiska förändringar som krävs för att bli mer hållbara, och det vill PCP vara med och stötta.”

- Marjo Koivisto, Head of ESG och Investment Associate

”Vi ser stora investeringsbehov i omställningen till hållbara affärsmodeller, men också en efterfrågan på mer skräddarsydda finansieringslösningar än vad som tillhandahålls av banker och kapitalmarknader. Sådana transaktioner lämpar sig väl för att driva hållbar omställning eftersom bindande förpliktelser kan skrivas in i och följas upp via låneavtalen. Det kan till exempel vara att låntagaren ska ha en viss andel av sin energikonsumtion från förnybar energi, och om andelen överträffas leder det i sin tur till lägre finansieringskostnad.”

- Petter Lindblad, Investment Director och ansvarig för PCP Transition

PCP Transition ska låna ut 10-100 miljoner euro per transaktion till medelstora företag med beprövade affärsmodeller i primärt Norden och Tyskland, men även Irland, BeNeLux-länderna och Storbritannien. Fonden fokuserar på seniora lån och har en lägre risk- och avkastningsprofil än PCP:s huvudfond. Den är därmed väl lämpad för att vara en finansiär av kapitalintensiva investeringar.

I sin första stängning har PCP Transition erhållit kapitalåtaganden om 550 miljoner euro. Investerarbasen består av institutioner, pensionsbolag och family offices. Några av dessa är Andra AP-fonden (AP2), Folksam, KPA Pension, SEB-Stiftelsen och Skandia.

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Sachs, VD, ds@pcapital.se

Petter Lindblad, Investment Director och ansvarig för PCP Transition, pl@pcapital.se

Om P Capital Partners
P Capital Partners tillhandahåller skräddarsydda finansieringslösningar till medelstora företag i norra Europa. Vi är en strategisk, finansiell partner till företag i behov av kapital för att expandera, genomföra förvärv, refinansiera sin balansräkning eller strukturera om sin verksamhet. P Capital Partners startade inom Proventus AB år 2002, satte upp den första institutionella fonden 2009 och är ett oberoende ledningsägt bolag sedan 2013. Under de senaste två decennierna har vi rest nästan 5 miljarder euro och investerat i över 130 företag och hjälpt dem att maximera sin potential. Mer information finns på www.pcapital.se.