P&G sponsrar mamma Kalla – får möjlighet att stötta dottern på plats i Sotji 2014

Report this content

Liksom för OS i London väljer Procter & Gamble, världens största producent av konsumentprodukter, att hylla OS-atleternas föräldrar genom kampanjen ”Tack mamma & pappa” inför de olympiska spelen i Sotji 2014. Charlotte Kalla kommer få extra stöd under tävlingarna från mamma Lena som sponsras personligen samt av systern Christelle.

P&G förnyar sättet att hantera sponsring genom sin globala kampanj ”Tack mamma & pappa”. Vanligtvis sponsrar företag enskilda atleter men P&G som är global IOC sponsor väljer att inte enbart sponsra atleten, företaget sponsrar dessutom atletens föräldrar. I Sverige betyder det att P&G-sponsrade Charlotte Kallas mamma, Lena Kalla, för första gången får följa med och se dottern tävla i ett olympiskt spel på plats. Charlotte får dessutom extra stöd av sin syster Christelle som åker till Sotji tillsammans med mamma Lena.

”Att få åka till Sotji och få möjligheten att följa Charlotte under ett OS betyder otroligt mycket för hennes syster och mig” säger Lena Kalla. ”Tvärtemot vad många tror så är det långt ifrån någon självklarhet att vi eller andra ”OS-föräldrar” kan följa våra barn på plats. P&G:s kampanj ”Tack mamma och pappa” är ett jättefint initiativ som uppmärksammar den roll vi föräldrar spelar i våra barns liv. Förhoppningsvis kommer vår närvaro under tävlingarna hjälpa henne till lika fina resultat som i Vancouver”

Sigrid Barnekow, Communication Manager för P&G i Norden, förklarar bakgrunden till kampanjen:

”Det är stöd och support från familjen som lägger grunden i nästan varje idrottskarriär, och vi tycker att detta är något som bör hyllas. ”Tack mamma och pappa” är en global kampanj som belyser föräldrarnas roll i våra liv, och inte minst för alla högpresterande atleter. Charlotte Kalla är inget undantag, och vi är jätteglada att få välkomna hennes mamma och hennes syster att få följa med henne till Sotji.”, säger Sigrid Barnekow.

Under olympiaden kommer Charlottes familj också att rapportera live från hennes medaljjakt i sociala medier och andra kanaler.

”Att min familj hela tiden har stöttat mig och trott på mig under min uppväxt har verkligen betytt mycket för mig som idrottare, och de är en stor del i att jag har nått dit jag har nått. Jag är jätteglad att min mamma och syster kommer vara med mig i Sotji, och den här kampanjen är ett bra sätt att visa på hur viktigt stödet hemifrån verkligen är.”, säger Charlotte Kalla.

Fakta:

-          P&Gs sponsorskap med IOC pågår fram till de olympiska sommarspelen 2020.

-          I Sverige sponsras Charlotte Kalla och hennes mamma Lena Kalla under de olympiska spelen i Sotji 2014.

-          I Norden sponsras norska skidskytten Tarjei Bø och den finska skidskytten Kaisa Mäkäräinen och deras föräldrar.

-          Några av de internationella atleterna som P&G sponsrar under OS i Sotji är: Lindsey Vonn (USA), Felix Neureuther (Tyskland), Alexander Ovechkin (Ryssland), Evgeni Malkin (Ryssland) Sven Kramer (Holland) med flera.

Om kampanjen "Tack mamma & pappa"
P&G säger ”Tack mamma & pappa” till alla föräldrar världen över. Den globala kampanjen handlar om att visa tacksamhet till de personer som gör familjelivet lyckat. Som en del av kampanjen samarbetar P&G med OS atleternas föräldrar för att ge personerna bakom medaljerna en chans att berätta sin historia. Under de Olympiska Spelen i Sotji 2014 kommer föräldrarna att vara tillgängliga för media, men de kommer även att dela med sig av sina egna upplevelser genom P&Gs sociala mediekanaler. Kampanjmaterial kommer även att synas i butiker där P&Gs hela varumärkesportfölj kommer att vara tydligt länkade till de Olympiska Spelen.

P&Gs Olympiska sponsorskap
Sponsorskapet av Sveriges Olympiska Kommitté är en del av samarbetet med Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och kommer att fortlöpa under de fyra kommande olympiska spelen, från OS i Sotji 2014 fram till de Olympiska sommarspelen 2020.

Partnerskapet var en naturlig väg att gå för båda parter då IOKs syfte är att förbättra livet för människor genom sport och P&Gs mål är att nå och förbättra människors liv, idag och för kommande generationer.

P&Gs sponsorskap och marknadsaktiviteter i Sotji 2014 är en del av ett långsiktigt globalt samarbete med IOK. Detta är det första sponsorskapet någonsin där en sponsor täcker in flera varumärken, och ger P&G rättigheter att marknadsföra över 30 produktkategorier i samband med över 200 nationella olympiska kommittéer.

För ytterligare information angående sponsorskapet, vänligen kontakta:
Sigrid Barnekow, Communications Manager på P&G
Telefon: +46 (0)8-528 082 72, E-mail: barnekow.s@pg.com

För bilder eller andra pressfrågor, vänligen kontakta:
Philip Sibirzeff, presskontakt MSL
Telefon: +46 (0)708 107 779 e-mail: philip.sibirzeff@mslgroup.com

Procter & Gamble
Mer än fyra och en halv miljard människor världen över använder Procter & Gambles produkter i sin vardag. Företaget har en av de starkaste produktportföljerna med kvalitetsvarumärken så som Braun®, Pampers®, Ariel®, Always®, Pantene®, Mach3®, Oral-B®, Duracell®, Olay®, Head & Shoulders®, Wella®, Gillette®, Fusion® och Vicks®. P&G verkar idag i ca 75 länder världen över. För mer information och de senaste nyheterna, se www.se.pg.com.

Taggar: