PROCTER & GAMBLE HYLLAR FÖRÄLDRAR I NY TANKEVÄCKANDE FILM INFÖR DE OLYMPISKA SPELEN

Report this content

Världens största producent av konsumentprodukter, Procter & Gamble, lanserar idag sin nya kampanjfilm ”Kärlek Övervinner Fördomar” inför de Olympiska Vinter Spelen i PyeongChang 2018. Samtidigt försätter P&G i Norden, precis som tidigare, att hylla föräldrar genom initiativet ”Tack mamma & pappa”.

Med mindre än 100 dagar kvar till öppningsceremonin av de Olympiska vinter spelen i PyeongChang 2018, offentliggör nu den globala olympiska partnern Procter & Gamble, den senaste filmen från sin prisbelönta "Thank You, Mon" kampanj som i norden går under namnet ”Tack mamma & pappa”. Filmen avspeglar hur världen skulle kunna upplevas om vi alla såg varandra genom en förälders ögon.

De kritikerrosade filmerna från P&G’s tidigare OS kampanjer, är bland de mest sedda OS-relaterande kampanjfilmerna genom tiderna. ‘Kärlek Övervinner Fördomar‘ återspeglar faktiska utmaningar och berättelser från idrottare utifrån en förälders perspektiv. För alla de som kämpat med fördomar och förutfattade meningar har en stark person bakom sig, en som stått vid deras sida från start och väglett dem mot alla odds... deras föräldrar.

De olika berättelserna i kampanjfilmen återspeglar kamperna med fördomar som verkliga idrottsmän möter och som är lika varierade som de sport de tävlar i:

• Flickan som kommer från en kultur där kvinnligheten står i strid med tävlande.
  • Pojken som drömmer om att tävla i en sport, som hans hårt arbetande föräldrar kämpar för att ha råd med.
  • Barn av olika nationalitet, religioner och sexuella orienteringar som ser på sporten de älskar men ser ingen annan med samma utseende som dem.

Filmen hyllar den roll en förälder har som första och största stöttepelaren och den som ser sitt barns verkliga potential, oavsett hur andra ser den. Förhoppningarna är att filmen ska förena människor för att lyfta och öppet föra samtal kring fördomar och de påföljder de har i att begränsa ens personliga utveckling. Utöver detta även uppmärksamma behovet som finns i att se bortom det som delar oss och istället se de likheter som för oss samman. För att se kampanjfilmen, besök: https://youtu.be/K8Wylt0qAOI

Idrottare runt om i världen är överens om att resan till OS kan innehålla hinder som grundar sig i fördomar om hur en idrottare ska se ut, vilka de älskar eller vilken förebild man har. IOC (Internationella Olympiska Kommittén) utförde nyligen, på uppdrag av P&G, en undersökning avsedd för OS-deltagare där det framgick att:

• 55% upplevde fördomar under sin uppväxt.
  • Majoriteten (53%) upplevde att deras mödrar var deras starkaste supporter när de mötte fördomar.
  • Nästan alla (99%) upplevde att deras mödrars stöd var det som hjälpte dem att bli en OS-atlet.

Kampanjen är en del av företagets stora satsning i hur man via kommersiella åtgärder kan starta samtal inom viktiga frågor så som i detta fall: fördomar.

"På P&G strävar vi efter att skapa en bättre värld för alla - en värld fri från fördomar, där människors lika värde och möjligheter är en självklarhet", säger Gustav Hernebrant, Marknadschef P&G Norden. "En mer jämställd värld, leder det till ett bättre samhälle. Tyvärr begränsas jämlikheten av fördomar, varav vi vill använda vår röst och uppmärksamma de fördomar som begränsar en persons potential. Vi hoppas att kampanjen ”Kärlek Övervinner Fördomar” främjar en öppen diskussion, påverka attityder och förändra beteende."

För ytterligare information angåendekampanjen, vänligen kontakta:
Gustav Hernebrant, Marknadschef Procter & Gamble i Norden
Telefon: +46 (0) 8 535 284 69
E-mail: hernebrant.g@pg.com

Om Procter & Gamble
Mer än fem miljard människor världen över använder Procter & Gambles produkter i sin vardag. Företaget har en av de starkaste produktportföljerna med kvalitetsvarumärken så som Braun®, Pampers®, Ariel®, Always®, Pantene®, Mach3®, Oral-B®, Duracell®, Olay®, Head & Shoulders®, Wella®, Gillette®, Fusion® och Vicks®. P&G verkar idag i ca 75 länder världen över. För mer information och de senaste nyheterna, se http://www.se.pg.com

Taggar: