Äntligen är Husesyn med Ulla Skoog tillbaka i P1

I sommar är det populära programmet Husesyn med Ulla Skoog tillbaka. I sex avsnitt får vi följa med Ulla Skoog när hon tillsammans med bebyggelseantikvarien Stephan Fickler besöker olika hus runt om i Stockholm. Vi ska upp på Söders höjder och ner i Gamla Stans källarvalv och lära oss om husgrunder, gamla badrum och hur man varsamt renoverar ett kök. Första avsnittet sänds på måndag 29 juni klockan 14.30 i P1.

Stephan Fickler och Ulla Skoog. Foto: Urban Björstadius

– Det är ett rent nöje att spela in Husesyn eftersom jag får vara nyfiken och frågvis och samtidigt lära mig mer om våra hus. Mest lär jag av att träffa folk som kan detta med hus, material och hållbarhet. Sköna typer och allt dom rör vid blir – bra, säger Ulla Skoog om kommande säsongen.

Tillsammans med bebyggelseantikvarien Stephan Fickler som är verksamhetsledare på Svenska byggnadsvårdsföreningen går de igenom hur man putsar gamla hus och varför inte alla badrum byggs i tegel. Dessutom besöker dom Hovings malmgård på Södermalm i Stockholm som är ett vackert hus från 1700-talet där bland annat Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta har bott.

I det första avsnittet besöker Ulla Skoog tillsammans med Stephan Fickler Skansen för att undersöka grunden till allt – husgrunden. Med hjälp av Skansens egen byggnadsantikvarie Staffan Hansing får vi lära oss varför det är viktigt vad våra hus är byggda på och vad vi kan göra när vi får problem med husgrunder och källare.

Husesyn med Ulla Skoog har premiär i P1 den 29 juni och sänds sex veckor framåt på måndagar klockan 14:30 med repris på lördagar kl 09.30. Producent är Urban Björstadius och programmen görs av Produktionsbolaget Prata.

Husesyn med Ulla Skoog finns också tillgängligt i Sveriges Radio Play.

Fotograf: Urban Björstadius

Kontakt: