Årets Uppesittarkväll i P1: ”Ser du stjärnan i det blå?”

P1:s Uppesittarkväll handlar om framtiden för julbordet – och allt runt omkring. Programledare är Mattias Berg och runt julbordet finns bland andra Spanarnas Gabriella Ahlström, Henrik Berggren, författare och Carin Götblad, före detta länspolismästare. Programmet sänds 23 december kl. 22.00 i P1.

Hur mycket förändring klarar våra jultraditioner? Måste också julen utvecklas?

Och om vi tittar upp från julmaten – vad ser vi då för samhällsutveckling framöver, nu när till och med flaggskepp som Ericsson och SAS vacklar?

Programledare för uppesittarkvällen är Mattias Berg, tidigare kulturchef och nu utvecklingsansvarig för Område Kultur på Sveriges Radio.

Med sig runt julbordet har han sina fem önskegäster:

Gabriella Ahlström, författare, journalist, en av ”Spanarna” i P1.

Henrik Berggren, historiker, före detta kulturchef på DN, författare till Palme-biografin ”Underbara dagar framför oss”.

Carin Götblad, före detta länspolismästare, nu regeringens samordnare mot våld i nära relationer.

Ulf Karl Olov Nilsson, signaturen UKON. Poet, psykolog, författare till Caroline af Ugglas-biografin ”Hjälp, vem är jag!”.

Oivvio Polite, mångfaldsdebattör, programmerare och journalist.

Samtalet ska pendla mellan jultrivsel och jultrauma, skinka och kalkon, släkt och vänner, den sköna gamla världen och den sköna nya världen.

- Jag tänker mig att vi rör oss ganska fritt i tid och rum, mellan stort och smått. Och att sillinläggningar kan vara lika talande som strukturomvandlingar. Vi tar helt enkelt avstamp i julbordet, hela det här traditionspaketet, för att på olika sätt speja mot framtiden, säger Mattias Berg. Självklart blir det också julmusik, plus twitter-dikter och personliga historier från våra egna jular.

Platsen för samtalet är 34 våningar upp i framtidsförorten Kista utanför Stockholm, ett stenkast från Ericssons huvudkontor.

Uppesittarkvällen i P1 sänds kl. 22.00-23.30 23 december i P1.

Om Mattias Berg
Mattias har varit kulturchef på Sveriges Radio sedan 2002 och är från i år utvecklingsansvarig för Område Kultur. Innan dess har han bland annat varit biträdande kulturchef på Dagens Nyheter.

Pressbild
Mattias Berg, värd för Uppesittarkvällen i P1