Bannerheds bevingade vänner är tillbaka i P1

Visste du att tornseglaren både äter, sover och parar sig i luften? Att en av våra minsta mesfåglar i själva verket är en av fågelvärldens mer aggressiva? Eller vilka av våra fåglar som kan få marken att skälva? Författaren Tomas Bannerhed står åter redo att ta med lyssnaren ut i naturen för en ny säsong av den uppskattade serien Bannerheds bevingade vänner som startar 4 maj.

Tomas Bannerhed leder Bannerheds bevingade vänner i P1

–Jag ser verkligen fram emot att vända kikaren mot skyn. Efter några år i romanens våld ska det bli väldigt roligt att få ge sig ut i skog och mark och försöka förmedla intrycken av spirande liv och några väl valda bevingade vänner, säger Tomas Bannerhed.

Augustpris-vinnaren Bannerhed utkom i fjol med sin andra roman, Lugnet, som bl.a. nominerats till Sveriges Radios romanpris 2019. I radio har hans poetiska skildringar av fågellivet väckt entusiasm bland många P1-lyssnare – och lagom till att de sista flyttfåglarna sveper in över Sverige börjar tio nya program av serien att sändas.

Förutom tornseglaren, en fräck mes och fåglar som skakar marken, får den nyfikne ge sig till tåls kring vilka övriga arter som dyker upp i årets upplaga av Bannerheds bevingade vänner.

–Men jag kan utlova ett möte med den största doldisen i den svenska fågelvärlden och att lyssnarna får höra fågeln som Hjalmar Gullberg diktade om som "den störste sångaren på denna jord". Med lite tur lyckas vi också få syn på fågeln som kan störtdyka i över 300 km/h, säger Tomas.

I likhet med tidigare säsonger, så varvas fågelskådning i fält med uppläsningar av Tomas Bannerheds texter om fåglar. I år är merparten av texterna specialskrivna för serien och de läses även denna gång av skådespelaren Reine Brynolfsson.

Bannerheds bevingade vänner har premiär lördagen den 4 maj kl. 08.50. Serien görs av produktionsbolaget Munck för Sveriges Radio.

Pressbild på Tomas Bannerhed

Foto: Johanna Arnström/SR

För vidare information, vänligen kontakta:

Ulrika Salander, kommunikationsansvarig P1
ulrika.salander@sverigesradio.se