Björn Häger ny programledare för Plånboken

Nye programledaren Björn Häger vill göra programmet ännu vassare, tuffare och roligare och satsa på att låta lyssnarna mer få vara med och skapa innehållet via sverigesradio.se och sociala medier.

– Själv är jag en arg konsument med rättshaveristiska drag. Jag kokar av ilska när jag får en saltad räkning från en hantverkare eller när någon skojare lurar mina barn med konstiga personlighetstest på nätet. Jag vill se sådana företag dras fram i ljuset och ställas till svars, säger Björn Häger.

Plånboken sänds onsdagar kl. 10.03 i P1 och första programmet med Björn Häger sänds onsdag 19 oktober.

– Plånbokens styrka är att det utgår från frågor som ligger närmast lyssnarna, de mest konkreta, de som handlar om kronor och ören, snarare än miljoner och miljarder, säger Björn Häger.

Om Björn Häger

Björn är 47 och var för drygt 20 år sedan programledare och reporter på Konsumentekot. Sedan dess har han arbetat som ekonomireporter, inrikesreporter och grävreporter på Ekot, varit ordförande för Grävande Journalister, ansvarig för Sveriges Radios satsning på undersökande journalistik och programledare för bland annat Studio Ett och P1-morgon.  De senaste åren har han jobbat för Kalla fakta i TV4 och Veckans Brott i SVT och skrivit läroböcker i journalistik.

Björn Häger har tidigare fått Stora Ekopriset, Guldspaden och Gyllene Dynamon.

Lite till…

Hoppade av Handelshögskolan för att bli journalist. Och har aldrig ångrat det.

Blir stressad av obegripliga brev från myndigheter och att inte riktigt förstå allt som har med pensionen att göra. Har inför det nya jobbet satt en lapp på brevlådan där det står: direktreklam ja tack.

Jagar älg, dansar tiodans och har en blogg som nästan ingen läser.

Bästa köp: Skinnjacka köpt för 200 kr på Stadsmissionen i Liljeholmen.

Sämsta köp: Ett årskort på SATS i Liljeholmen som knappt blev utnyttjat alls.

Sådan är han som konsument: Arg, rättshaveristisk, bekväm.

Detta lägger han pengar på: Böcker, hantverkare och skräpmat.

Om Plånboken

Plånboken sänds onsdagar kl. 10.03 i P1, repris fredag kl. 00.03 och söndag kl. 14.00.

I programmet blandas lyssnarnas frågor till experterna med matnyttiga reportage. Det handlar om sådant som påverkar hushållsekonomin och oss som konsumenter. Det är ekonomijournalistik som alla förstår.

Mer info: sverigesradio.se/p1/planboken

Pressbild

Björn Häger, ny programledare för Plånboken i P1

Foto: Mikael Grönberg/Sveriges Radio