Dags för Litteraturveckan i P1: Lyrik på arbetsplatser, romandiskussioner och litteraturgala

På måndag 8 april är det start för Litteraturveckan i P1 – en vecka som manifesterar litteraturen och läsandet. Dagens Dikt direktsänder från arbetsplatser och i P1 Kultur diskuterar lyssnarjuryn sig fram till vem som ska få Sveriges Radios Romanpris. Fredag 12 april delas Romanpriset ut inför publik på Palladium i Växjö tillsammans med Sveriges Radios Lyrikpris och Sveriges Radios Novellpris.

Litteraturveckan i P1:s Marie Lundström (foto: Mattias Ahlm), Lilla farbrorns bokklubb i Växjö (foto: Thorbjörn Karlsson) och Dagens dikt från Zenit i Malmö 2018 (foto: Kristina Höglund).

I P1 Kultur hörs under veckan också de lyrikprisnominerade författarna läsa ur sina verk, Radioföljetongen sänder samtal på olika teman och Kulturnytt granskar företeelser kopplade till den litterära världen.

– Ja, vilken vecka som väntar! På plats i Småland och i radio. Här finns imponerande mycket som kan bli riktigt, riktigt bra. Nu återstår för oss att göra. Och för er att höra. Jag är med er alla dagar intill veckans ände, säger Litteraturveckan i P1:s Marie Lundström som också leder Litteraturgalan den 12:e april.

Här är ett urval ur innehållet i Litteraturveckan i P1 – mer info finns på http://sverigesradio.se/litteraturveckanip1

MÅNDAG 8 APRIL

Kl. 12.00: Dagens dikt från polisutbildningen vid Linnéuniversitetet i Växjö. Malin Mases Arvidsson läser ur Lars Forsells ”Sånger”.

Kl. 13.00 & 18.15: P1 Kultur med Roger Wilson, Marie Lundström och gäster. Lyssnarjuryn* diskuterar ”Allting växer” av Lyra Koli. Lyrikprisnominerade Matilda Södergran läser ur ”Överlevorna”.

Kl. 19.35: Radioföljetongen ”Din stund på jorden” av Vilhelm Moberg i uppläsning av Iwar Wiklander. Del 1 av 22.

TISDAG 9 APRIL

Kl. 07.48: Kulturnytt granskar de litterära debutantpriserna.

Kl. 11.35: Radioföljetongen samtal – att läsa högt för unga.

Kl. 12.00: Dagens dikt från Medicinsk fysik och teknik, Centrallasarettet i Växjö. Malin Mases Arvidsson läser ”Stenen och gräset” av Ingrid Sjöstrand.

Kl. 13.00 & 18.15: P1 Kultur med Måns Hirschfeldt och Marie Lundström. Lyssnarjuryn diskuterar ”Geniet från Breslau” av Lena Einhorn. Lyrikprisnominerade Thomas Tidholm läser ur ”Rösterna från Avocadobergen”

ONSDAG 10 APRIL

Kl. 11.35: Radioföljetongen samtal – Krister Henriksson om läsningens magi.

Kl. 12.00: Dagens dikt från verkstadsföretaget Fogmaker i Växjö. Saskia Husberg läser ”Flyttfåglarna” av Lennart Sjögren.

Kl. 13.00 & 18.15 P1 Kultur med Roger Wilson och Marie Lundström. Lyssnarjuryn diskuterar ”Lugnet” av Tomas Bannerhed. Lyrikprisnominerade Tua Forsström läser ur ”Anteckningar”.

TORSDAG 11 APRIL

Kl. 11.35: Radioföljetongen samtal – Jens Liljestrand om Vilhelm Moberg.

Kl. 12.00: Dagens dikt från klass 6, Grönkullaskolan i Alvesta. Petter Andersson läser ”Etude för sommarvind” av Claes Andersson.

Kl. 13.00 & 18.15 P1 Kultur med Måns Hirschfeldt och Marie Lundström. Lyssnarjuryn diskuterar ”Kärlekens Antarktis” av Sara Stridsberg. Lyrikprisnominerade Linnea Axelsson läser ur ”Aednan”.

Kl. 14.04: Människor och tro tar fram den existentiella och andliga litteraturen och diskuterar de eviga frågorna ”Vilka är vi och vad har Gud med allt det här att göra?”.

FREDAG 12 APRIL

Kl. 07.48: Kulturnytt – vad gör Strängnäs kommunförfattare?

Kl. 12.00: Dagens dikt från Växjö stadsbibliotek. Björn Johansson Boklund läser ”Hopp” av Lina Ekdahl.

Kl. 13.00: P1 Kultur från Växjö stadsbibliotek med Lisa Wall och Marie Lundström. Lyssnarjuryns finalsamtal. Lyrikprisnominerade Ingela Strandberg läser ur ”Att snara en fågel”.

Kl. 15.00: Spanarna från Växjö stadsbibliotek. Ingvar Storm, Gabriella Ahlström, Helena von Zweigbergk och Göran Everdahl om den litterära framtiden.

Kl. 18.09: Litteraturgalan i P1 från Palladium i Växjö med Marie Lundström. Sveriges Radios Roman- Novell- och Lyrikpris delas ut. Uje Brandelius framför specialskriven musik.

Kl. 19.03: Sveriges Radios Novellpris 2019. Vinnarnovellen.

LÖRDAG 13 APRIL

Kl. 06.10: Naturmorgon – naturen i litteraturen. Med Jenny Berntson Djurvall, fältreportern Mats Ottosson och ekopoeten Jonas Gren.

SÖNDAG 14 APRIL

Kl. 11.03: Gudstjänsten i P1 från Domkyrkocentrum i Växjö. Prästen Leif Adolfsson leder gudstjänsten med utgångspunkt i skönlitterära citat.

Kl. 21.03: P1 Kultur – höjdpunkterna från Litteraturveckan som gått.

* Lyssnarjuryn bestod i år av följande bokcirklar: ”Bokcirkeln i Jönköping”, ”Librum” i Aneby, ”Sopp och bok” på Öland och "Lilla farbrorns bokklubb” i Växjö.

Pressbilder:

Marie Lundström leder Litteraturgalan Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio