Det bubblar i Bromölla - Tendens i P1 tar pulsen på politiken

Tendens ger sig ut på en resa genom Sverige ett drygt halvår innan valet. Hur ser det politiska samtalet ut långt borta från Rosenbad, riksdagen och Reinfeldt. I sex program med start 31 mars fram till valet dyker man ner på olika platser utanför storstäderna för att ta reda på vad det är som får politiken att kännas angelägen.

Torget i Bromölla Foto: Ola Hemström/Sveriges Radio

I Bromölla tycker många politiker att en ny anonym blogg har gjort det politiska klimatet hätskt och obehagligt. Andra tycker att debatten aldrig varit så livlig. Nu har ett nytt parti bildats som vill plocka upp missnöjet. Vad är det som bubblar under ytan i det gamla socialdemokratiska fästet Bromölla?

I Nässjö möter man en pensionär och före detta socialdemokrat som efter 30 år i partiet bestämt sig för att starta ett lokalt utbrytarparti. Hur ser han på de lokala politikernas engagemang i de frågor som rör de äldre och vilken fråga driver honom in i politiken?

Flera tusen folkvala lokalpolitiker har hoppat av sina uppdrag sedan förra valet. Man möter en av avhopparna i Jönköping och frågar vilket ansvar de folkvalda egentligen har och vad konsekvenserna blir av avhoppen?

Sändningstid:
De tre första programmen sänds: Måndag 31 mars, tisdag 1 april, onsdag 2 april kl. 11.03 i P1.

Programmet finns för efterhandslyssning på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.

Torget i Bromölla Foto: Ola Hemström/Sveriges Radio

Ola Hemström, reporter och projektledare