En vecka med romska berättelser i Sveriges Radio

I år är det 500 år sedan romernas närvaro först finns dokumenterad i Sverige. Därför gör nu Sveriges Radio en satsning i samband med romska internationella dagen 8 april. Deras situation speglas i en rad olika program på riks- och lokalnivå, allt från barnprogram till dokumentärer, 1-9 april.

Zonfira Tans
mamma var analfabet. Själv hoppade hon av skolan i åttan. För hennes barn är skolan en självklarhet.

– Mina barn hjälpte sin mormor att lära sig skriva. En dag låg det en lapp hemma som hon skrivit helt själv. "Jag älskar er" stod det.

Romska Zonfira Tan är 36 år och har mött fördomar från både den egna gruppen och majoritetssamhället. Som ung gjorde hon uppror mot de egna traditionerna och rymde med sin stora kärlek, som var icke-rom. På bröllopsfesten ville inte hennes nya svärmor att den romska släkten skulle komma. Så hon fick fira den stora dagen utan mamma och pappa. Idag är Zonfira och svärmodern nära vänner, hon har läst in de förlorade studieåren och gjort karriär på ett städbolag, samtidigt som hon födde tre döttrar. Sen ett halvår tillbaka är hon föräldraledig med sitt fjärde barn, Santino.
Hör P1 Dokumentär ”Flickan som rymde”, söndag 1 april kl.15.03 i P1.

Här är ett axplock av det man kan höra i satsningen:

P1 Dokumentär, söndag 1 april 15.03 i P1
”Flickan som rymde”- en berättelse om Zonfira Tan.

Tendens, måndag 2 april 11.03 i P1
”Är världens bästa fotbollsspelare rom?” Tendens tar upp jakten på ett rykte om Zlatans ursprung. Ett program om varför många döljer sin romska bakgrund.

Nya Vågen tisdag 3 april 14.03 i P1
Vad betyder det romska språket för identiteten? Kulturdebatt om språket romani chibs framtid.

Eftermiddag i P4 Kalmar tisdag 3 april och onsdag 4 april, 15.03 i P4
Resandefolket – de glömda romerna? En resandekvinnas kamp för att få sin kommun att följa minoritetslagens krav och sina svenska grannar och arbetskamrater att sluta se ner på ”tattarna”.

Verkligheten, tisdag 4 april och onsdag 5 april, 18.06 i P3
Vad betyder satsningar som den här?

Människor och tro, fredag 6 april 14.03 i P1
Många romer är troende i olika samfund. Går kyrkan före i integrationen eller avspeglas förhållandet mellan romer och majoritetssamhället även där?

P4 Junior, lördag 7 april 9.33 i P4
Hur firar romska barn sin nationaldag?

Filosofiska rummet, söndag 8 april 17.03 i P1
”Nation och identitet – att leva utan krav på territorium.” Vad betyder platsen i en globaliserad tid där människor och idéer rör sig allt snabbare? Hör filosofen Lena Halldenius, författaren Monica Caldaras och historikern Dick Harrison filosofera.

P2 Live Världens Liv 8 april 20.00 i P2
"Sötnos på romanés" Romsk musik Europa runt.
Den romska musiken är inte en musik. P2 Live Världens Liv ger prov på mångfalden tack vare ett unikt projekt där europeiska folkmusikproducenter gått samman och delar med sig av romsk musik från sina respektive radioarkiv.

Radio Romano, 9 april 13.30 i P2
”Det magiska skrinet”. Folksagor på romani chib som vandrat från generation till generation i en tusenårig berättartradition.

Pressbild

Zonfira Tan, Den romska satsningen P1 Dokumentär Sveriges Radio

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

För vidare information, vänligen kontakta:

Caroline Meyer Lagersparre, Pressansvarig P1
08-784 71 13, 0730 70 25 00