EU-migranterna – två svenskar flyttar till Rumänien

Många fattiga rumäner migrerar till Sverige. De svenska journalisterna Aaron Israelson och Nana Håkansson har flyttat i motsatt riktning. Programserien ”EU-migranterna” handlar om Rumänien ‒ landet som fyra miljoner lämnat, men som två svenskar tvärtom valt att söka lyckan i. Serien startar torsdag 21 januari i P1.

EU-migranterna. Aaron Israelson och Nana Hakansson. Foto: Mona Vulpoiu/Sveriges Radio

EU-migranterna
 är en programserie i sex delar som görs av Nana Håkansson och Aaron Israelsson. Programmet är en talkshow från ett köksbord i Bukarest med reportage och intervjuer från både gator och palats.

‒ När jag var liten skämdes jag för att vara halvrumän. Och det har väl egentligen inte blivit hetare med åren. Men de senaste åren har jag, tack vare de romska migranterna i Sverige, fått oerhört mycket nytta av kunna rumänska. Det är också tack vare dem som jag nu flyttat till Rumänien för att söka mina rötter och försöka hjälpa till med fattigdomsbekämpningen här, säger Aaron Israelson, som ska försöka starta en gatutidning i Bukarest.

I serien får lyssnarna följa med när programledarna får tips från landets romska integrationsminister, besöker antikorruptionsbyrån DNA och träffar kvinnan som ser till att korrupta politiker hamnar i finkan, blir utskällda av en konstnär som gräver upp människoben och diskuterar romskt eurodisco med Bukarests hipstrar.

‒ Jag är trött på den svenska mediebilden av Rumänien. Vi måste självklart tala om den utbredda fattigdomen, korruptionen och romofobin – men allt det andra? I vilket annat europeiskt land tillhör presidenten en nationell minoritet? Var någon annanstans spelas det romsk musik på hipsterklubbar? Finns det något vackrare än äppellundar i Transsylvanien? Eller något godare än rumänsk falafel, säger Nana Håkansson, som har varit förtrollad av Rumänien sedan 2000.

Serien ”EU-migranterna” som startar torsdag 21 januari kl. 10.35 i P1 görs av produktionsbolaget Rundfunk Media för P1 Sveriges Radio.

Aaron Israelson
1972 emigrerade en operasångerska från Rumänien till Sverige. Hon fick offra sin karriär för att fly den kommunistiska diktaturen med sin kärlek. Ett knappt halvsekel senare har hennes son satt sin karriär i Sverige på spel för att flytta i motsatt riktning. Aaron är tabloidpublicisten, som tidigare kampanjat för Hillary Clinton i USA och sedan blev chefredaktör för de hemlösas tidning Faktum. Nu är han igång med att starta en liknande gatutidning i Rumänien och samtidigt söka sina rötter.

Nana Håkansson
År 2000 stannar ett nattåg i en småstad i Transsylvanien. Utanför fönstret ser Nana en grupp vackert klädda kelderash-romer. Hon tänker att "nu förstår jag vad ordet exotiskt betyder" och tar fram kameran. Idag är Nana inte längre en tågluffande nittonåring som tycker att romer är ett pittoreskt inslag på en tågperrong. Under de senaste femton åren har hon gjort återkommande resor till Rumänien i egenskap av radiojournalist och kulturskribent samt för att traggla rumänska verb.

EU-migranterna. Aaron Israelson och NanaHakansson. Foto: Mona Vulpoiu/Sveriges Radio

Tommie Jönsson, producent
tommie@rundfunkmedia.se

Nana Håkansson, reporter/programledare