Kluvet land i P1 – radio mitt i arbetslöshet, sparpaket och drömmen om ett jobb

Utan jobb. Med livet på paus. Eller alltid redoaldrig ledig! Hur är det att vara ung när arbetslösheten stiger och antalet fasta jobb minskat dramatiskt? Kluvet land sänds i P1 under åtta tisdagar med start 25 juni klockan 14.30.

De unga utan jobb skulle kunna fylla tio Globen. Eller ungefär 6000 skolklasser. Sverige har en ungdomsarbetslöshet på omkring 25 procent.

Kluvet Land är berättelser från hela Sverige om klyftor som växer. Programmet pendlar mellan Fredrik i glesbygdens Dorotea och Astrid i metropolen Köpenhamn. Från Bromölla med Sverigerekord i ungdomsarbetslöshet till Kiruna där företagen sliter eleverna direkt från skolbänken till högre lön än föräldrarna har. Först ut: Den ofrivilliga scouten, alltid redo! Aldrig ledig!

– Unga människor berättar historier du inte hört förut. Här hörs de som ska forma Sveriges framtid, så ett tips till beslutsfattare och politiker – spetsa öronen, säger Magdalena Martinsson, producent för programserien.

Kluvet land sänds i P1 under åtta tisdagar med start 25 juni klockan 14.30.

Mer information och efterhandslyssning finns på www.sverigeradio.se/p1/kluvetland

Pressbild
Kluvet Land. Moya Milton har jobbat inom äldreomsorgen i fem år. Trots toppbetyg är hon den ständiga vikarien. http://sverigesradio.se/Diverse/AppData/isidor/images/News_images/2938/2864046_1200_674.jpg
Foto: Anna Burén/Sveriges Radio.

Kluvet land.
Foto: Anna Landelius, Anna Burén och Filippa Armstrong.

Caroline Meyer, pressansvarig P1

Magdalena Martinsson, producent