Litteraturveckan i P1 – läsvanor, folkets dikt och prisutdelningar

Nästa vecka är det dags för Litteraturveckan i P1. Under veckan ska bland annat ett antal författare ”logga” sitt läsande, Romanprisjuryn diskutera sig fram till en vinnare och Kulturnytt titta närmare på svenskarnas läsvanor. Sveriges Radios Romanpris, Lyrikpris och Novellpris delas i år ut vid tre separata tillfällen under veckan.

Marie Lundström programleder när Romanpriset delas ut. Lina Kalmteg leder lyssnarjuryns diskussioner. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Litteraturveckan i P1 pågår mellan 4 och 10 april. Vem som får Sveriges Radios Lyrikpris avslöjas torsdag 7 april, vem som får Sveriges Radios Novellpris fredag 8 april och vilken roman lyssnarjuryn tilldelat Sveriges Radios Romanpris avslöjas lördag 9 april.

Så kul att det äntligen är dags för årets Litterturvecka i P1! Det är en lyx att få sätta fokus på läsning och fylla programmen till bredden med författarsamtal och bokprat, litteraturnyheter och uppläsningar – och förstås – att få höra Lyssnarjuryns spännande diskussioner om vilken roman som belönas med Sveriges Radios Romanpris, få veta vilken poet som tar hem Sveriges Radios Lyrikpris och vilken novell som lyssnarna röstar fram till årets Novellpris, säger Litteraturveckans samordnare Maria Götselius.

Mer info om de nominerade till priserna finns på https://sverigesradio.se/litteraturveckanip1

Litteraturveckan i P1 4-10 april – allt kan även höras i Sveriges Radio Play:

• Kulturnytt, måndag-fredag kl. 06.53 & 07.48 & 08.49
    Kulturnytt har med hjälp av undersökningsföretaget Novus tittat närmare på svenskarnas läsvanor. Under veckan avslöjas resultatet.
  • ”Paradiset” av Abdulrazak Gurnah, måndag-fredag kl. 11.34 & 21.03
    Radioföljetongen. Hans Mosesson läser.
  • Folkets dikt, måndag-fredag kl. 12.00
    Dagens dikt blir Folkets dikt när lyssnarna får önska dikter.
  • P1 Kultur måndag kl. 13.00
    Lyssnarjuryn diskuterar ”Löpa varg” av Kerstin Ekman. Författaren Åsa Larsson har fått i uppgift att logga sitt läsande och berätta mer om det. Marie Lundström från Lundströms Bokradio medverkar i ett samtal om läsande i tider av krig och förtvivlan.
  • P1 Kultur tisdag kl. 13.00
    Lyssnarjuryn diskuterar ”Hölje” av Pooneh Rohi. Författaren Quynh Tran har loggat sitt läsande.
  • P1 Kultur onsdag kl. 13.00
    Lyssnarjuryn diskuterar ”Två pistoler” av Klas Östergren. Författaren Monika Fagerholm har loggat sitt läsande. Marie Lundström följer upp måndagens samtal med reflektioner från lyssnarna.
  • P1 Kultur torsdag kl. 13.00
    Sveriges Radios Lyrikpris delas ut. Lyssnarjuryn diskuterar ”Den dagen den sorgen” av Jesper Larsson. Författaren Amanda Romare har loggat sitt läsande.
  • P1 Kultur fredag kl. 13.00
    Sveriges Radios Novellpris delas ut. Lyssnarjuryn röstar om vilken roman som tar hem Sveriges Radios Romanpris – vem det blir avslöjas lördag morgon.
  • Vinnarnovellen sänds fredag kl. 20.03
  • Lundströms Bokradio lördag kl. 08.05
    Sveriges Radios Romanpris delas ut. Programledare: Marie Lundström.

Denna vecka:
Även innevarande vecka är fylld av litteratur. I P1 Kultur sänds dikter av författarna som nominerats till Sveriges Radios Lyrikpris och lyssnarna får också stifta bekantskap med de fyra bokcirklarna i Blekinge och Skåne: ”Verkö bok & bubbel”, ”Silverrävarna”, bokklubben ”A&E” och bokklubben ”Bokklubben”.

De noveller som är nominerade till Sveriges Radios Novellpris sänds i P1 måndag-fredag. Omröstningen pågår till och med söndag 3 april på sverigesradio.se/litteraturveckanip1.

Maria Götselius, samordnare
maria.gotselius@sverigesradio.se