Litteraturveckan i P1: Kulturnytt undersöker svenskarnas läsvanor – var fjärde läser dagligen

I dag startar Litteraturveckan i P1 och inför den har Kulturnytt undersökt svenskarnas läsvanor. Nästan var fjärde person läser dagligen och totalt läser 44 procent varje dag eller flera gånger i veckan.

Fråga: Hur ofta läser du böcker?*

Litteraturveckan i P1 är en vecka med fokus på litteratur och läsande. Inför den har Kulturnytt, med hjälp av undersökningsföretaget Novus*, frågat svenskarna om deras läsvanor. Nästan var fjärde person läser dagligen och totalt läser 44 procent varje dag eller flera gånger i veckan. Mest läser kvinnor samt personer i åldern 65-79 år – var tredje läser varje dag.

Under hela veckan återkommer Kulturnytt till undersökningen om läsvanor, bland annat handlar det om vilken typ av litteratur svenskarna läser mest.

– Vi har fått reda på en massa spännande om vilka som läser mest och minst och om hur och vad man läser. Det är intressant att se att bokläsningen står sig stark samtidigt som det finns stora skillnader mellan olika grupper, säger Kulturnytts redaktör Jalal Lalouni.

Materialet publiceras även på https://sverigesradio.se/kultur

Om Litteraturveckan i P1
Litteraturveckan i P1 är en hel vecka som manifesterar litteraturen, läsarna och läsandet. 2020 genomförs den för fjärde året i rad.

* Novusundersökning genomförd 12-18 mars 2020. 1056 webbintervjuer i åldrarna 18-79 år.

Diagram, svenskarnas läsvanor

Jalal Lalouni, redaktör Kulturnytt