Litteraturveckan i P1: Romanprisdiskussioner, önskedikter & prisutdelning

På måndag 20 april startar Litteraturveckan i P1. Romanprisdiskussioner, lyssnarnas önskedikter och nyskrivna nordiska noveller är en del av innehållet. Dessutom har Kulturnytt undersökt svenskarnas läsvanor. Fredag 24 april delas Sveriges Radios Romanpris, Lyrikpris och Novellpris ut i en direktsänd gala utan publik på plats.

Marie Lundström är värd för Litteraturveckan i P1. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Vi kommer att sakna vår stora publik på plats, men vi satsar allt vi har på att sprida den värme och förhöjning som utmärker prisgalan rakt ut i etern. Jag känner mig peppad! Vi har husband, överraskningar, glitter och fanfar. Nu behöver vi bara tre vinnare, säger Marie Lundström, programledare för galan och värd för Litteraturveckan i P1.

Litteraturveckan i P1 – innehållet i stora drag:

Kulturnytt – måndag-torsdag kl. 06.53 & 07.48
Kulturnytt har med hjälp av undersökningsföretaget Novus undersökt svenskarnas läsvanor. Under Litteraturveckan i P1 avslöjas resultatet.

Nordiska noveller – måndag-fredag kl. 11.35 och 19.35
För första gången har P1 beställt nyskrivna noveller av ett antal nordiska författare. Radionovellerna som ger röst åt Norden är skrivna av Klas Östergren, Rosa Liksom, Pia Juul, Roskva Koritzinsky och Jónas Reynir Gunnarsson.

Dagens dikt & folkets dikt – måndag-fredag kl. 12.00
Dagens dikt frågade lyssnarna vilka dikter de längtade mest efter att höra och flera hundra önskemål kom in. Varje dag under Litteraturveckan hörs en önskedikt och lyssnaren som önskat kommenterar.

P1 Kultur – måndag-fredag kl. 13.00-14.00
Lyssnarjuryn, som består av representanter från bokcirklar i Värmland och Närke, diskuterar de fyra romaner som är nominerade till Sveriges Radios Romanpris. P1 Kultur uppmärksammar även diktsamlingarna som nominerats till Lyrikpriset. Och under veckan pratar man med lyssnarna om vilken specifik litteratur som betyder mest för dem.

Litteraturgalan i P1 – fredag 24 april kl. 18.15-19.00
Sveriges Radios tre litteraturpriser – Romanpriset, Lyrikpriset och Novellpriset – delas ut i direktsändning från Radiohuset i Stockholm. Programledare: Marie Lundström och Robert Fux. Livemusik med Bo Sundström.

Gudstjänsten i P1 – söndag 26 april kl. 11.00
Litteraturgudstjänst från Fröderyds kyrka i Småland där Lina Sandell växte upp.

Om Litteraturveckan i P1 2020
Litteraturveckan i P1 är en hel vecka som manifesterar litteraturen, läsarna och läsandet. 2020 genomförs den för fjärde året i rad.

Marie Lundström leder Litteraturgalan i P1. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Anna Tullberg, projektledare