Litteraturveckan i P1: Romanprisdiskussioner och Litteraturgala med prisutdelning

Nästa vecka är det dags för Litteraturveckan i P1. I P1 Kultur hörs hela veckan lyssnarjuryn diskutera sig fram till vem som ska få Sveriges Radios Romanpris. Kulturnytt har undersökt Svenskarnas läsvanor under pandemin. Prisutdelningen av Sveriges Radios Romanpris, Lyrikpris och Novellpris sänds fredag 23 april kl. 18.15.

Robert Fux och Marie Lundström programleder prisutdelningen 23 april. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Vilket vårtecken! Litteraturveckan börjar kännas som en lyxig, kär och årlig tradition i P1. Det är femte året i rad som vi hoppas få möta publikens stora och varma intresse för böcker och det skrivna ordet. Litteratur och radio har en förmåga att gifta sig alldeles särskilt lyckligt ihop. Vissa dagar tror jag att litteratur kanske är allra bäst som radio. Välkomna!, säger Marie Lundström som är värd för Litteraturveckan i P1.

Litteraturveckan i P1 19-25 april – innehållet i stora drag:

Kulturnytt – måndag-torsdag kl. 06.53 & 07.48
Kulturnytt har med hjälp av undersökningsföretaget Novus undersökt svenskarnas läsvanor under pandemin. Under Litteraturveckan i P1 avslöjas resultatet.

Radioföljetongen – måndag-fredag kl. 11.35 och 19.35
Start för ny radioföljetong: ”Tung” av Kiese Laymon i uppläsning av David Lenneman.

Dagens dikt – måndag-fredag kl. 12.00
Dagens dikt sänder dikter av de senaste årens vinnare av Sveriges Radios Lyrikpris.

P1 Kultur – måndag-fredag kl. 13.00-14.00
Lyssnarjuryn, som består av representanter från bokcirklar i Sörmland och Uppland, diskuterar de fyra romaner som är nominerade till Sveriges Radios Romanpris. Även de nominerade till Lyrikpriset och Novellpriset uppmärksammas under veckan.

Litteraturgalan i P1 – fredag 23 april kl. 18.15-19.00
Sveriges Radios tre litteraturpriser – Romanpriset, Lyrikpriset och Novellpriset – delas ut. Programledare: Marie Lundström och Robert Fux. Livemusik av Iiris Viljanen som framför en specialskriven sång.

Sveriges Radios Novellpris 2020 – fredag 23 april kl. 19.03
Novellen som får Sveriges Radios Novellpris sänds.

Gudstjänsten i P1 – söndag 25 april kl. 11.00
Litteraturgudstjänst från Skogslyckans kyrka i Växjö. Prästen Leif Adolfsson porträtterar Brit G. Hallqvist och hennes mest älskade psalmer tolkas.

Redan denna vecka
Även innevarande vecka är fylld av litteratur. De noveller som är nominerade till Sveriges Radios Novellpris sänds i P1 måndag-fredag. Omröstningen pågår fram till 18 april på sverigesradio.se/litteraturveckan i P1.

Och i P1 Kultur får lyssnarna möta de bokcirklar i Uppland och Sörmland som varit med i romanprisarbetet: Läsgemenskapen Bokmannen, Läsarna i Sörmland, Agrara Akademiker och Generation x.

Marie Lundström Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Robert Fux och Marie Lundström Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio