Litteraturveckan i P1: Svepas med eller hitta lugnet – därför läser vi böcker

I dag startar Litteraturveckan i P1 och inför den har Kulturnytt undersökt vilka de främsta anledningarna till att läsa – eller lyssna på – böcker är. Flest har angett alternativet ”Jag vill slappna av eller ha lugn och ro”. Näst flest har valt alternativet ”Jag vill svepas med i handlingens spänning eller dramatik”.

Fråga: Vilka är de främsta anledningarna till att du läser böcker?

Litteraturveckan i P1 är en vecka med fokus på litteratur och läsande. Inför den har Kulturnytt, med hjälp av undersökningsföretaget Novus*, frågat svenskarna vilka deras drivkrafter när det gäller läsning är. De som svarade kunde välja upp till tre alternativ. 44 procent angav svarsalternativet ”Jag vill slappna av och ha lugn och ro” och 40 procent ”Jag vill svepas med i handlingens spänning eller dramatik”. Att lära sig saker eller upptäcka något nytt kommer först på fjärde plats – 28 procent angav det svarsalternativet.

– Vi ville se vilka drivkrafter som ligger bakom intresset för läsning och se om det skiljer sig mellan olika grupper. Undersökningen visar exempelvis att män och kvinnor delvis söker olika saker när de plockar upp en bok, vilket gett intressanta diskussioner med läsare vi träffat runt om i landet, säger Kulturnytts redaktör Nils Lindström.

Kulturnytt återkommer till undersökningen under hela veckan, bland annat kommer det att handla om hur pandemin ändrat svenskarnas läsvanor och om vilka grupper som lockas mest av ljudböcker.

* Novusundersökning genomförd 3-8 mars 2022. 1081 webbintervjuer i åldrarna 18-79 år.

Diagram Vilka är de främsta anledningarna till att du läser böcker?

Nils Lindström, redaktör Kulturnytt
nils.lindstrom@sverigesradio.se