Nypremiär för Radiokorrespondenterna

I premiärprogrammet av Radiokorrespondenterna, som sänds den 25 januari frågar sig Berlinkorrespondenten Daniel Alling åt vilket håll Tyskland går, 25 år efter murens fall och den tyska återföreningen. Hur ser det återförenade Tysklands självbild ut idag?

Daniel Alling. Sveriges Radios korrespondent i Berlin, Tyskland. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Nytt för i år är att Radiokorrespondenterna varje söndag programleds av en av Sveriges Radios 21 utrikeskorrespondenter, som från sin ort berättar om aktuella frågor i sitt bevakningsområde.

– Pegida-demonstrationerna, Rysslandsdebatten i landet för och emot Putin, 25-årsjubileet för murens fall, bildandet av det konservativa och eurokritiska AfD och förstås Eurokrisen har alla med varandra att göra på något sätt. Och en del menar att Tyskland har blivit en smula mer nationalistiskt sen återföreningen. Det och mycket annat ska det första programmet handla om, säger Daniel Alling.

Det andra programmet sänds 1 februari och leds av Richard Myrenberg, Sveriges Radios Afrikakorrespondent som arbetar med Kenya som bas.

Radiokorrespondenterna sänds söndagar kl. 12.55, repris kl. 18.30 samma dag i P1 med start 25 januari. Programmet finns för efterhandslyssning på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.

Pressbild

För mer information och förhandslyssning, vänligen kontakta: