P1 Dokumentär om Ultima Thule – en serie i tre delar

r första gången berättar alla bandmedlemmar och nyckelpersoner hela historien om det kontroversiella vikingarockbandet Ultima Thule. I tre avsnitt hör du berättelsen om punkarna som blev skinnskallar som kallades ”nazisternas favoritband” och till slut spelade in Sverigedemokraterna i riksdagen. Alla tre delarna i P1-dokumentären släpps 18 maj i Sveriges Radio Play.

Ultima Thule
Bandet Ultima Thule, foto: Martina Huber, Expressen/TT

I fyrtio års tid har Lars-Erik Hansen varit tyst. Som storebror till Ulf och Bruno Hansen har han spelat en viktig roll i hur brödernas punkband Ugly Spots blev Ultima Thule. Nu kliver han fram och berättar om hur han och hans engagemang i högerextrema Bevara Sverige Svenskt ledde in bandet på nationalismen. BSS sponsrade inte bara bandets första skiva utan bestämde också de första låttexterna och döpte bandet. Målet var att påverka ungdomar politiskt genom musik.

–Det var ju oerhört lyckat. Det mest lyckade strategiska greppet skulle jag säga som någon har tagit. Inget band har haft ett sådant genomslag i något politiskt parti någonsin i svensk historia, säger Lars-Erik Hansen, storebror till bandmedlemmarna Ulf och Bruno.

Ultima Thule slår igenom i 90-talskrisens Sverige. Bandet beblandar sig med den växande vitmaktrörelsen och trycket är högt på dem. Vad står de egentligen för? När BSS lägger ned bildas Sverigedemokraterna och Ultima Thules trummis och informelle ledare, Ulf Hansen, blir en av de första medlemmarna. Tillsammans går bandet och partiet mot det stora genombrottet.

Några som lyssnar och tar intryck av de nationalistiska texterna tillhör idag toppskiktet i Sverigedemokraterna. Som unga tonåringar hör de Ultima Thule och vaknar politiskt.

Under tre år har journalisten Bo Sjökvist följt Ultima Thule. Han växte själv upp i Nyköping och såg plötsligt hur killarna på krogen blev rikskändisar i ett band som alla tycktes bråka om. Tillsammans med producenten Magnus Arvidson har Bo Sjökvist gjort den första dokumentären om bandet. Ett arbete som har tagit tre år.

–När jag säger att jag är från Nyköping är det vad alla frågar: Vilka var Ultima Thule egentligen? Och vad stod de för? Vi bestämde oss för att ta reda på det och började intervjua bandmedlemmarna och personer runt dem. Vi hittade en berättelse om kulturen och musikens makt att påverka och om en avgörande hemlighet runt bandet som varit dold i 40 år, säger Bo Sjökvist.

I dokumentärserien hörs intervjuer med bandmedlemmarna Jan Thörnblom samt Ulf och Bruno Hansen som kastar ljus över bandets förflutna. Brodern Lars-Erik Hansen kliver fram och avslöjar hur nationalismen kom in i bilden. Niels Mandell, med ett förflutet i nazistiska Nordiska rikspartiet, berättar om potentialen BSS såg med att nå ut via musik. I programmen hörs också Sverigedemokraternas Linus Bylund, Mattias Karlsson och Jimmie Åkesson berättar om när de hörde Ultima Thule för första gången och vad bandet inneburit för dem.

Det är en berättelse om svenskt 90-tal och växande rasism. Det är också en berättelse om hur bandet mellan Ultima Thule och Sverigedemokraterna har flätats ihop. Aldrig förr har ett band betytt så mycket för ett parti.

Dokumentären släpps i appen Sveriges Radio Play 18 maj kl 06.00 (tre delar)
Dokumentärserien sänds i P1 med start Söndag 22 maj kl. 15:03 och tre söndagar framöver.

Bo Sjökvist, foto: Bengt Löfgren

Lars-Erik Hansen, foto: Joacim Lindeman, SR

Ultima Thule, foto: Martina Huber, Expressen/TT

För ytterligare information, kontakta:

Bo Sjökvist, journalist
bo.sjokvist@sr.se