Radioteaterpremiär: Maktbalans

Terrorist, frihetskämpe, förtryckare, rebell, fanatiker, hjälte, mördare… Hur ska vi prata om rätten att använda våld? Maktbalans är en föreställning som utforskar några av de senaste årens konflikter och våldshandlingar utifrån två motsatta perspektiv. Hur länge kan man argumentera för sin rätt att använda våld? Maktbalans har premiär fredag 15 januari kl. 19.30 i P1.

Radioteatern: Maktbalans. Nemanja Stojanovic, Jesper Söderblom och Cicely Irvine. Foto: Rolf Hilton/Sveriges Radio

Arbetet med Maktbalans tog sin form som en reaktion på den nyhetsvåg som berättade om stridigheter och militärt våld som blossat upp det senaste året i bland annat Ukraina och Syrien, samtidigt som media rapporterat om besinningslösa dödsskjutningar i exempelvis Göteborg och om vakters våld mot barn i Malmö. Våldsyttringar, ibland omöjliga att förstå, blandas med våld som känns legitimt, till och med nödvändigt. När uppstår skillnaden?

Maktabalans har premiär fredag 15 januari kl. 19.30 i P1 och finns för efterhandslyssning på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.

Av och med Jesper Söderblom och Nemanja Stojanovic som båda svarar för regin.

Musik och ljuddesign av Cicely Irvine. Inspelning: Rolf Hilton. Producent: Christer Ekbom

Cicely Irvine
Stockholmsbaserad musiker och ljudkonstnär som producerar musik till film, teater och performancekonst. Har sedan flera år tillbaka ett nära samarbete med Clara Bodén (produktionsbolaget Vapen&Dramatik) vars filmer har turnerat på festivaler runt om i världen. Cicely medverkade som ljuddesigner och skådespelerska i Implodera Scenkonsts föreställning ”Att öva på våldtäkt” som spelades på Folkteatern i tre omgångar 2013-2014.

Jesper Söderblom
Utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg (HSM) 2012-2015. Har medverkat i ett flertal produktioner inom scen, tv och film, bland annat ”100 code”, ”Obehaget måste kompenseras”, ”Söderblomsspelet” och ”Bellman” på Klara Soppteater. Jesper Söderblom är en av initiativtagarna till det nystartade ”Scenkonstkollektivet KAJEN”.

Nemanja Stojanovic
Utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg (HSM) 2012-2015. Spelade under hösten i ”Namn:—” på Backa Teater. Har medverkat i ett flertal produktioner inom teater och film. Sågs bland annat i rollen som Sigmund Freud i Susanne Ostens ”I Annas Garderob” på Göteborgs Stadsteater och är även aktuell som skådespelare i ”Det vita folket” av Lisa Aschan. Nemanja Stojanovic är också en av initiativtagarna till det nystartade ”Scenkonstkollektivet KAJEN”.

För mer information, intervjuförfrågningar och förhandslyssning, vänligen kontakta: