Ring P1 och ställ frågor till partiledarna

I Ring P1 kommer lyssnarna kunna ringa in och tala med partiledarna måndag-torsdag i två veckor med start måndag 18 augusti. Nicke Nordmark programleder första veckan och därefter tar Emmy Rasper vid.

Nicke Nordmark och Emmy Rasper programleder Ring P1. Foto: SVT resp. Martina Holmberg/Sveriges Radio

Följande partiledare deltar i Ring P1:

18/8 - Jonas Sjöstedt (V)

19/8 -  Stefan Löfven (S)

20 /8 -  Annie Lööf (C)

21/8 -  Jan Björklund (FP)

25/8 -  Göran Hägglund (KD)

26/8 -  Fredrik Reinfeldt (M)

27/8 -  Åsa Romson (MP)

28/8 -  Jimmie Åkesson (SD)

Nicke Nordmark programleder den första veckan 18-21/8. Han debuterade som programledare i Ring P1 i fjol. Han har sedan 2001 arbetat som reporter på SVT:s Uppdrag granskning där har han gjort ett flertal uppmärksammade och prisbelönta reportage tillsammans med Hasse Johansson. Duon fick Stora Journalistpriset 2010.

–  Att få chansen att vara en slags brygga mellan medborgarna och partiledarna är en ära. Jag har egentligen aldrig sysslat med journalistik om politik, så det ska bli en mycket spännande utmaning. Jag hoppas lyssnarna ska känna att de fått ställa sin fråga ordentligt, men också att det kan uppstå intressant dialog och att partiledarna får svara så konkret och tydligt de kan, säger Nicke Nordmark.

Emmy Rasper tar över 25-28/8. Hon har jobbat för Sveriges Radio i många år med program som Brunchrapporten i P3 till Studio Ett. I dag är Emmy ansvarig för Språket i P1 och hon debuterade som programledare för Ring P1 i fjol.

–  Jag ser jättemycket fram emot att höra vad lyssnarna har för frågor till partiledarna. Vi journalister har en tendens att tänka likadant och ställa samma frågor om och om igen och politikerna är superbra på att svara på de där frågorna de fått hundra gånger. Jag hoppas på helt andra perspektiv och att människor känner att de verkligen får svar. Det blir kanske min viktigaste uppgift - att se till att partiledarna faktiskt svarar, säger Emmy Rasper.

Programmen sänds måndag-torsdag kl. 09.20, 18 augusti – 28 augusti i P1.

För att delta i programmen, ring 099-510 10.
Mer info om hur man gör för att delta:

Pressbilder Nicke Nordmark Foto: SVT

Emmy Rasper Foto: Martina Holmberg/Sveriges Radio

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:
Thomas Björklund, producent och samordnare Ring P1
thomas.bjorklund@sverigesradio.se