Stil med Kanye West, Robyn och Margareta van den Bosch

I sommar gör P1-programmet Stil en specialserie med start efter midsommar. I åtta exklusiva intervjuer går Stil på djupet med världsberömda kreatörer inom mode, design, journalistik och musik som alla delar med sig av sina drivkrafter och erfarenheter. Programledaren Susanne Ljung och hennes medarbetare har rest runt i Europa och USA för möten med bland andra:

Musikern Kanye West som i ett ovanligt öppenhjärtigt möte i London berättar om varför han, efter att ha erövrat musikvärlden, nu vill erövra modevärlden.

Designern Rick Owens tog emot Stil i sin privatbostad tillika ateljé och showroom i Paris. Rick berättar om hur han lyckats behålla sitt oberoende som kreatör och hur han gjort märket som bär hans namn framgångsrikt utan PR-byråer och traditionell reklam.

Suzy Menkes har en av modejournalistikens skarpaste pennor. Suzy berättar om sina 25 år som moderedaktör för tidningen International Herald Tribune där hon gav sina läsare ögonblicksbilder från modevärldens yttersta toppskikt. Hon snittade 600 visningar om året och var inte rädd för att trampa på modeskapares ömma tår i sina recensioner.

Rob Halford var mannen som introducerade lädret inom hårdrocken. Som sångare i Judas Priest chockade han den konservativa hårdrocksvärlden när han på 90-talet kom ut som homosexuell. I Stil berättar han om varför han gjorde det och vad som hände sen.

Kim Hastreiter är medgrundare och chefredaktör för Paper Magazine som i våras var tidningen på allas läppar (och skulle enligt omslagstexten få internet att krascha) efter den oblyga omslagsbilden av Kim Kardashian. Kim Hastreiter har byggt sin karriär på förmågan att kunna identifiera trender och framförallt trendsättare, till exempel hängde hon med konstnärer och artister som Keith Harring och Madonna långt innan de blivit världsstjärnor.

Den svenska världsartisten Robyn har en lång karriär bakom sig. För Stil berättar hon om sitt identitetssökande både som artist och människa. Hon pratar om sitt kluvna förhållande till att klä sig sexigt och om varför hon har velat undersöka fulhet.

Margareta van den Bosch var under nästan 30 år HM:s chefsdesigner och är idag kreativ rådgivare för HM:s internationella samarbeten. Förutom att ha initierat unika samarbeten med bland andra Karl Lagerfeld, Stella McCartney och Alexander Wang har hennes gärningar för svenskt mode belönats med en regeringsmedalj.

ACNE:s grundare Johnny Johannson ger sällan intervjuer men för Stil gör han dock ett undantag. Idag är ACNE ett internationellt erkänt namn i modevärlden med visningar i Paris. Men framgången har inte varit gratis. I intervjun berättar Johnny om hur modevärlden gjort honom till en ilsken chef som ofta skäller på sina anställda.

Stils sommarupplaga sänds varje fredag i åtta veckor med start 26 juni kl. 10.03. Programmen finns för efterhandslyssning på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play. Stil görs av produktionsbolaget FILT AB för Sveriges Radio P1.

Stil i P1. Kanye West och Susanne Ljung Foto: David Mehr

För mer information och förhandslyssning, vänligen kontakta:

David Mehr, producent
david.mehr@filt.se