Europeisk folkmusikfestival till Sverige och P2

Nu är det klart att P2 fått hedersuppdraget att hålla i EBU:s årligen återkommande Euroradio Folk Festival nästa år. Festivalen kommer att genomföras i samarbete med Musik vid Siljan och Folkmusikens hus i Rättvik den 28-30 juni 2014.

Euroradio Folk Festival hålls i Dalarna 2014. Foto: Martin Litens

– Folkmusik är en viktig genre för P2. Det känns fantastiskt att vi nu får samla Europas främsta folkmusiker till tre dagars intensivt musicerande med ett 20-tal konserter, säger Mats Einarsson, folkmusikansvarig på P2.

Till Euroradio Folk Festival har EBU:s programbolag möjlighet att skicka en artist från det egna landet. Samtliga konserter kan sedan höras av en mångmiljonpublik runt om i Europa. Alla inspelningar som P2 Sveriges Radio gör kommer att erbjudas samtliga public service-bolag i Europa och flera associerade bolag utanför Europa.
– Euroradio Folk Festival är ett stort och viktigt fönster ut mot omvärlden för europeiska och svenska folkmusiker. Jag är övertygad om att Sverige och Dalarna nu ytterligare kommer att stärka sitt goda rykte som arrangör och förmedlare av folkmusik, säger Mats Einarsson.

Euroradio Folk Festival har arrangerats runt om i Europa sedan 1981. Senaste gången den hölls i Sverige var på Waxholms Visfestival 1985. Nu blir det alltså Rättvik och tre intensiva dagar under Musik vid Siljan-veckan.
– När festivalen nu återvänder till Sverige efter nästan trettio år känns det särskilt inspirerande att det sker inom ramen för festivalen Musik vid Siljan. Ledningen för Musik vid Siljan och Folkmusikens hus ser fram emot ett samarbete mellan två anrika festivaler som kommer att komplettera och berika varandra, säger Musik vid Siljans konstnärlige ledare Staffan Becker.

Pressbild:

Mats Einarsson, folkmusikansvarig P2

Mats Einarsson, projektledare Sveriges Radio
mats.einarsson@sverigesradio.se

Staffan Becker, konstnärlig ledare för Musik vid Siljan och länsmusikchef Dalarna
staffan.becker@musikidalarna.se
070- 848 22 11