”Fråga musikprofessorn” ger svaren på musikens mysterier

Varför ägnade sig Mozart åt alludering? Och när blev saxofonen sexig egentligen? Fråga musikprofessorn är en ny sommarserie i P2 som ger svaren på lyssnarnas frågor om musik. I tolv program står programledarduon Mattias Lundberg och Maja Åström redo att ta sig an både stora som små musikfrågor.

– För mig är det här något av ett drömprojekt. Att få komma i direktkontakt med radiolyssnarna och med hjälp av musikforskningen räta ut de frågetecken som P2:s musikälskande publik går och bär på, säger Mattias Lundberg, professor i musikvetenskap vid Uppsala Universitet och programledare.

Mattias Lundberg ligger även bakom P2:s succépodd Den svenska musikhistorien och blev utsedd till Årets rookie på Radiogalan 2015. I sommar fortsätter han att sprida ljus över musikhistoriens såväl kända som mindre kända hörn. I Fråga musikprofessorn är det lyssnarnas frågor som står i fokus. Kniviga musikaliska problem av mer resonerande karaktär varvas med matnyttiga faktafrågor.

Vid sin sida har han Maja Åström, en av initiativtagarna till den uppmärksammade podden Lundellbunkern. Maja har också jobbat med flertalet Sveriges Radio-produktioner, både som producent och programledare, nu senast med P1-programmet Loppmarknadsarkeologerna.
– Jag hoppas att Fråga musikprofessorn blir ett program som bygger broar mellan det klassiska och det populärkulturella. Att vi kan belysa överraskande sammanhang inom musikhistorien, men även leverera raka svar kring musik till P2:s vetgiriga publik, säger Maja Åström.

Kommer alla frågor att kunna besvaras?
– Haha. Vi får väl se om vi blir satta på pottkanten. Ofta är det ju frågor som saknar ett rakt och enkelt svar som är de mest intressanta. De kan väcka nya tankar och funderingar – till och med i en musikprofessor vågar jag påstå, säger Mattias Lundberg.

Lyssnarfrågor efterfrågas
En hel del lyssnarfrågor har redan kommit in, men det finns utrymme för fler. Lyssnarna uppmanas att skicka in sina frågor till fragamusikprofessorn@sverigesradio.se eller på telefon 08-462 98 30.

Sändningstider:
Fråga musikprofessorn har premiär söndag den 11 juni kl. 12-14 i P2. Programmen kan även höras på sverigesradio.se/p2 och i appen Sveriges Radio Play. Fråga musikprofessorn sänds i 12 veckor under sommaren.

Programserien görs av produktionsbolaget Munck för Sveriges Radio.

Pressbilder:
Fråga musikprofessorn: Mattias Lundberg och Maja Åström. Foto: Mikael Grönberg/Sveriges Radio

Maria Lekteus, kommunikationsansvarig P2
Maria.lekteus@sverigesradio.se

Besök Sveriges Radios presswebb: sverigesradio.se/press och twitter.com/pressgruppen