Från Henry Purcell till Sven-David Sandström i nya säsongen av Klassiska podden

Nu släpps femte säsongen av P2:s Klassiska podden. Programledarna Camilla Lundberg och Carl Tofft bjuder på tio nya fulladdade avsnitt om berömda kompositörer. Det blir fakta och skvaller om en rad döda mästare från då och nu, från Henry Purcell till Sven-David Sandström – och givetvis deras musik.

Carl Tofft och Camilla Lundberg Klassiska podden
Klassiska podden blir till hemma hos Camilla Lundberg. Foto: Johanna Norin.

–  Det känns fantastiskt att vi nu är uppe i 50 kompositörer och ändå inte känner oss färdiga. Efter varje inspelning tänker jag att jag fått en ny musikalisk kompis. Som efter podden om Francis Poulenc, då kändes det som jag fått en alldeles egen present i hans pianokonsert för två pianon, säger Carl Tofft.

Klassiska podden vänder sig till alla som är nyfikna på klassisk musik och vill veta mer. Podden är en av P2:s mest populära, mycket tack vare sitt tidlösa innehåll – den som vill botanisera kan hitta ett ljudande bibliotek med våra mest kända tonsättare. Carl Tofft och Camilla Lundberg berättar om såväl människan bakom musiken, som om den aktuella tidsandan, politiken och kulturen.

– Vi är angelägna om att också belysa kvinnliga tonsättare, och nu tar vi upp Pauline Viardot – en centralgestalt i 1800-talets hela kulturliv. Hon kände och berörde alla. Och Elisabeth Jacquet de la Guerre, hovmusiker hos Ludvig XIV och Frankrikes första kvinnliga operakompositör, säger Camilla Lundberg.

Kompositörer i Klassiska podden, säsong fem
Säsongen inleds med ett program om Anton Bruckner, den försynte och kufiske orgelspelaren med sina omvälvande jättesymfonier. Följande avsnitt handlar om Francis Poulenc, Wilhelm Stenhammar, Pauline Viardot, Henry Purcell, Carl Nielsen, Gioacchino Rossini, Sven-David Sandström, Edward Elgar och Elisabeth Jacquet de la Guerre.

Mer om programledarna
Radarparet Lundberg och Tofft har jobbat med musik ihop de senaste 15 åren. De träffades på SVT med serien ”Klassiska typer” och fortsatte samarbetet med ett antal musikmagasin för P2 Sveriges Radio. Serien ”Camillas klassiska” i SVT 2015 födde idén om en gemensam och fördjupande podd, som nu är inne på sin femte säsong. I Klassiska podden får lyssnarna bakgrunder och nycklar till den klassiska musiken som finns i P2:s utbud.

Klassiska podden produceras av Anders Olsén på produktionsbolaget Ogjort för P2 Sveriges Radio. Femte säsongens första avsnitt släpps i Sveriges Radios app onsdag 27 maj kl. 07. Därefter publiceras ett nytt avsnitt varje onsdag under totalt tio veckor. Alla avsnitt finns också på sverigesradio.se/klassiskapodden

Anders Olsén, producent Klassiska podden
ogjort@telia.com